Er DU klædt på til Oscar-showet 2017? Søndag går det løs – den 89. Oscar-uddeling finder sted! De største filmstjerner samler sig i Hollywood for at hylde hinanden med små guldstatuetter for deres bidrag til filmverdenen. Priserne overrækkes til de største præstationer inden for skuespil, instruktion, produktion, kameraføring og filmmusik. RUST har valgt at stille skarpt på de 9 film, der har reddet sig en plads på listen over nominerede til ’Årets film’. 

 

Derudover kan du også lytte med hos Odense Studenterradio, kl. 21.00,
på www.osr879.dk eller appen, hvor programmet Bodega vil varme op til
årets største filmfest.


Arrival (8 nomineringer)
Da 12 mystiske rumkapsler lander på Jorden, tilkaldes den lingvistiske professor Louis Banks (Amy Adams), der skal forsøge at oversætte de besøgende aliens’ sprog.
Arrival er nomineret til hele otte Oscars. Det er en visuelt blændende film takket være Bradford Youngs fotografering og Denis Villeneuves instruktion, men filmen bærer også på en inspirerende historie om menneskets tendens til at gribe til våben over for det uforståelige, og hvordan det bidrager til en ustabil verdensstruktur. Det aktuelle manuskript kunne meget vel løbe med Oscar for ’Bedste adapterede manuskript’, og Bradford Youngs fotografering samt den tekniske nominering for ”Bedste produktionsdesign” har også store chancer. Desværre må filmen nok se sig slået på forhånd i kategorierne ”Bedste film” og ”Bedste instruktion” til frontløberne La La Land og Moonlight.

Fences (4 nomineringer)
Fences er den første filmatisering af et af August Wilsons teaterstykker. Denzel Washington medvirker som en arbejder fra den amerikanske arbejderklasse, der sammen med sin kone, spillet af Viola Davis, opfostrer deres søn, mens de prøver at acceptere tabte mål og drømme.
Filmen er instrueret og produceret af Denzel Washington selv, og det virker grangiveligt som om, at den kære Denzel går efter sin tredje Oscar-statuette med det meget ambitiøse teater-til-film projekt. Castet i filmen var også medvirkende i de samme roller i teaterversionen fra 2010, og man kan tydeligt se, at de føler sig godt tilpas i rollerne. Der er ikke en falsk tone at finde i præstationerne, og selvtilliden sidder uden på tøjet hos hele skuespillerstaben. Denzel Washington og Viola Davis er i førertrøjen i filmen, og det ville ikke være en overraskelse, hvis de to tager priserne for ”Bedste mandlige hovedrolle” og ”Bedste kvindelige birolle”.

Hacksaw Ridge (6 nomineringer)
Hacksaw Ridge er Mel Gibsons comeback som instruktør efter 10 år. Filmen handler om militærlægen Desmont T. Doss, en militærlæge under 2. Verdenskrig, der nægtede at slå ihjel. Sidenhen blev han den første mand i amerikansk historie, som modtog en ‘Medal of Honor’ uden at affyre et eneste skud.
Hacksaw Ridge er en super underholdende krigsfilm med gode skuespilpræstationer af både Andrew Garfield, Hugo Weaving og Vince Vaughn, og den fortjener helt sikkert en plads til årets Oscar-show. Det skal dog ikke forventes, at filmen kommer til at vinde for hverken ”Bedste instruktør”, ”Bedste film” eller ”Bedste mandlige hovedrolle”. Til gengæld har Hacksaw Ridge med den utrolige lydside en god chance for at kunne tage priser med hjem for ”Bedste lydredigering” eller ”Bedste lydmiksning”.

Hell Or High Water (4 nomineringer)
Hell Or High Water følger to brødre (Chris Pine & Ben Foster). Da deres families ranch er i fare for at blive overtaget af staten, beslutter de sig for at røve en række banker i det vestlige Texas for at kunne betale gælden på huset. Hurtigt efter kommer en Texas Ranger (Jeff Bridges) og hans assistent i hælene på dem. Herefter følger en katten-efter-musen jagt ledsaget af vittige dialoger af næsten ’Coenske’ proportioner og en underliggende hyldest til 60’ernes og 70’ernes western, hvor hestene er byttet ud med biler, og John Wayne er byttet ud med en Jeff Bridges i topform i hans syvende Oscar-nominering.
Filmen skal ikke regne med at tage priser hjem i nogen af kategorierne, men er ikke desto mindre en meget seværdig film.

Hidden Figures (3 nomineringer)
Hidden Figures er en af de mest finansielt succesfulde film blandt de ni nominerede – formentlig, fordi den appellerer til et bredere publikum. Det er nemlig en klassisk Hollywood-film, der passer ind i enhver dramaturgisk ’hvordan laver man en god spændingsfilm’-model – den har nemlig det hele. Filmen tager sit afsæt i undertrykte mennesker, der oplever stor modstand i deres omgivelser, men som kæmper imod og målrettet og sikkert går efter deres drømme for til sidst at sejre.
Det er en film, som folk lever igennem. En film, der vikariere for folks egen manglende evne til at opnå deres drømme. Og det er filmens merit. Den har ikke nogle stilistiske, æstetiske eller kunstneriske ambitioner. Dens hovedmål er at underholde. Og den opnår sit mål. Desværre skal den ikke regne med at opnå sit mål i forhold til at vinde Oscars for hverken ”Bedste kvindelige birolle”, ”Bedste film” eller ”Bedste adapterede manuskript”.

La La Land (14 nomineringer)
La La Land følger en aspirerende skuespillerinde og en falleret jazzpianist. De to skæbner mødes, og mens de hjælper hinanden med at udleve deres drømme, blomstrer kærligheden mellem de to. Det beskrives igennem en håndfuld smukke sange og velkoreograferede danse. Med hele 14 nomineriger slog filmen af Damian Chazelle dette år rekorden for flest nomineringer til en enkel film.
Det er efter min mening en meget overvurderet film, som flere gange mister momentum og derfor går hen og bliver ganske kedelig. Der er dog stadig scener af stor skønhed, og det kan forventes, at filmen vinder i omkring otte af kategorierne, herunder ”Bedste instruktør”, ”Bedste originale manuskript”, Bedste musik”, ”Bedste sang” og ”Bedste kvindelige hovedrolle”. Dertil vil det være paradoksalt, hvis akademiet mener, at La La Land har fortjent 14 nomineringer, men samtidig ikke synes, den fortjener prisen for ”Bedste film”.      

Lion (6 nomineringer)
Lion fortæller den rørende historie om en femårig dreng, der farer vild i det fattige Calcutta i Indien. Drengen lever i en længere periode som hjemløs i byens hårde miljø, men ender til sidst på et børnehjem, hvorfra han bliver adopteret af et australsk par. 25 år senere beslutter han sig for at ville genforenes med sin familie og bruger Google Earth til at lokalisere dem.
Lion er en hjertevarm film med en utrolig smuk historie og nogle afsindigt flotte skuespilpræstationer. Man kan som tilskuer ikke undgå at sidde med tårer trillende ned af kinderne undervejs i filmen. Det skyldes instruktørens evne til at skabe en film, der er yderst afbalanceret, da den hverken lægger for meget vægt på melodrama eller realisme. Filmen kan vinde Oscars for både ”Bedste mandlige birolle”, med Dev Patels rolle som manden, der prøver at finde sin biologiske familie, og for ”Bedste adapterede manuskript”, med den smukke og autentiske historie.

Manchester By The Sea (6 nomineringer)
I filmen Manchester By The Sea ser vi Casey Affleck som Lee Chandler, en sørgende vicevært, der efter sin brors død bliver værge for sin nevø. I filmen følger man, hvordan Lee prøver at være en støttefigur for nevøen, samtidig med at han prøver at bearbejde, men for det meste undertrykker, sin brors død med druk og barslagsmål.
Manchester By The Sea er en tungsindet film om, hvordan man finder accepten ved døden, og hvordan man lever videre med savnet. Det er en visuelt flot film med en smuk historie, der viser Affleck i en Oscar-værdig og meget subtil og underspillet præstation, der kommer til at være et modstykke til Denzel Washingtons kraftfulde præstation i Fences. Spørgsmålet er så, om akademiet er til Denzels mere teatralske og næsten overspillede gestik og mimik eller Afflecks mere socialrealistiske og introverte præstation. Derudover har instruktøren og forfatteren Kenneth Lonergan også en chance for at løbe med Oscaren for ”Bedste originale manuskript”.

Moonlight (8 nomineringer)
Dramaet Moonlight fortæller historien om den unge mand Chiron, der prøver at tilpasse sig i det hårdt belastede miljø i Miami. Med en crackafhængig mor, grov mobning i skolen og presserende spørgsmål om hans seksuelle orientering prøver Chiron at etablere sin egen identitet. Filmen viser tre perioder i mandens liv: hans barndom, ungdom og voksenliv, og hvordan perioderne kollidere og får ham til at tage ejerskab over sit liv.
Moonlight, der er instrueret af Barry Jenkins, er en poetisk og ubeskrivelig flot fortalt fortælling om identitetskrise og det at finde sin rette plads i livet uden at miste sig selv i processen. Portrætteringen af det hårde og nådesløse miljø i Miami kombineret med klassisk musik skaber en vidunderlig kontrast mellem det hårde og bløde. Det er en direkte parallel til Chirons følsomme sider, der ikke går i hak med omgivelsernes ufølsomme natur. Som publikum får man en stor sympati for Chiron, da der formes en idé om, at han er trådt ind i en kamp mod sig selv og sin baggrund, som nærmest er umulig at overvinde.
Moonlight er en af de største frontløbere til at vinde Oscaren for ”Bedste film” og er min klare personlige favorit. Mahershala Ali er spået til at vinde prisen for ”Bedste mandlige birolle”, hvilket med sikkerhed også vil ske. Desuden kunne filmen meget vel løbe med Oscaren for ”Bedste adapterede manuskript” og ”Bedste fotografering”.

God fornøjelse med Oscar Showet 2017!

The following two tabs change content below.

Jonathan Messerschmidt

Jeg er filmanmelder hos RUST og studerer Bachelor i Medievidenskab på Syddansk Universitet, Odense. Bor i Næstved. Har en uslukkelig og afhængighedslignende tørst efter filmkonsumering.

Nyeste indlæg af Jonathan Messerschmidt (se alle)