Specktors har netop skudt en ny single på gaden. Sammen har rapduoen pakket tour-bussen til en lille forårsturné, hvor de gør klar til at skabe en fest på scenen. En fest, der har rødder i bandets fortid, nutid og fremtid.

”Lågsus”, ” 5 Drenge I En Lille Bil” og ” Life” er Specktors-sange, der gennem tiden har fået festøllet til at skumme og fødderne til at danse. Foruden egne turnékoncerter har Specktors siden gruppens etablering spillet over 250 koncerter og fyret den af på festivaler som Roskilde Festival, Smukfest og Danmarks Grimmeste Festival. Festen fortsætter på trods af fartitler og mandefald. Specktors har budt foråret velkommen med svedige håndtegn, friske rim og legende toner i deres nye single ”Ramt”. Midt i forberedelsen af biludlejningen til bandets miniturné har RUST taget en snak med rapperen Jonas For Fanden aka Jonas Julian om grafik, musik, koncerter og småfolk.

Rap i grafikken 

Udover to studiealbummer er rappernes seneste udspil singlen ”Ramt”. I singlen beskriver Jonas For Fanden og Wanner aka Martin byen som en gemen morder. En dræber, der på den ene side suger livet ud af én, samtidig med den er uundværlig. Ifølge Jonas For Fanden er sangen relateret til musikbranchen. En branche, som er så lille, at alle musikere kender hinanden og har en mening om alle. Specktors-drengene bruger byen som en slags verbal skraldespand for egne problemer.

”Man bruger byen som en undskyldning. Mange af de problemer, man har, er noget, man selv er skyld i. Men for at lægge det fra sig, siger man bare, at det også er den fucking bys skyld,” forklarer Martin Wanner. På singlecoveret har rapfyrerne illustreret byen som en kutteklædt revolvermand med et gult smileyansigt. Et cover, de to Specktors-fyre selv har tegnet. Når de to Specktors-drenge ikke fyrer raptoner af på scenen eller står foran mikrofonen og indspiller sange, arbejder de to herrer med grafik. Sammen har Jonas og Martin grafikerbiksen ”TOT Copenhagen” i København. Selvom Specktors-drengene har tegnet og layoutet for Jokeren, Djämes Braun, FC København såvel som Roskilde Festival, har de to rappere den største fest med at lave deres egen Specktors-grafik:

”Vi har totalt frie tøjler med vores egen grafik. Vi kan lave lige præcis det, vi allerhelst vil og synes er sjovest. Vi er vores egne allerbedste kunder,” lyder det fra Jonas For Fanden, der beskriver arbejdet med grafikken som en slags legeplads.

Fjorten dages deadline i røg 

Arbejdet med grafik gjorde, at Jonas blev en del af Specktors-klubben. Jonas mødte Martin Wanner på den daværende Grafiske Højskole i København, som i dag hører under Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Martin Wanner spillede i gruppen Specktors sammen med Sluzh aka Jon og Anders “Drysset” Drøidal. Gruppen var et surf-rocket trekløver med gang i technotonerne. En gruppe, som ifølge Jonas For Fanden ikke rigtig havde fundet sin plads på den musikalske hylde. Jonas snakkede med Martin, som havde bandet, og pludselig blev trekløveret omdannet til en kvartet, idet hiphopdrengen fra Hillerød blev en del af gruppen. Sammen fandt de fire gutter en fælles passion for rapmusik. En passion, der fik rimene til at flyde, i takt med promillerne steg:

”I en brandert stod vi og båndede en masse. Jeg er sikker på, at det har været den dårligste freestyle rap overhovedet. Men vi synes selv, at vi var ret fede,” griner Jonas. Den musikalske kvartet blev etableret i år 2008. Sammen indtog Specktors alle de natklubber og fester, de kunne, for at blive hørt i musikbranchen. Her mødte de danske DJ og producer Kenneth Bager fra pladeselskabet Music For Dreams. Mødet med produceren resulterede i en pladekontrakt. Mange kunstnere bruger år på at lave en plade. Men Kenneth Bager mente, at der ikke var nogen tid at spilde for de fire rappere:

”Han syntes, at vi var så brandvarme, at vi bare skulle lave den plade lige med det samme. Så fjorten dage efter vi fik vores pladekontrakt, skulle pladen ligge færdig,” forklarer Jonas. Med seks numre i bagagen valgte drengene i fjorten dage at rykke ned til vennen Patos, som havde et studie på Enghavevej i København. Her blev numrene genindspillet. Derudover fik firkløveret fordoblet deres sangbeholdning op til debutpladen ”Shanksville”. En stressende indspilningsperiode præget af meget røg i et lille otte kvadratmeters stort musikstudie:

”Vi sad dernede otte mennesker eller sådan noget. Så det var en kvadratmeter per mand i tæt røg. Vi endte med at blive så syge alle sammen, da den plade var færdig. Man kan også høre det på pladen. Den er heftig,” siger Jonas, der yderligere forklarer, at gruppen i dag producerer musik på mindre stressende manér. Roen har sænket sig, og Specktors tager sig god tid til at producere musikken.

Lågsus med Medina og kødrand på Roskilde 

Under produktionen af gruppens andet album ”Kadavermarch” opstod en sang, der skulle vise sig at blive Specktors største hit. Landeplagen hedder ”Lågsus” og udkom sammen med ”Kadavermarch” i år 2012. Ifølge Specktors var ”Lågsus”-sangen det nummer, der gjorde, at Specktors brød igennem kommercielt som gruppe. Men hvad drengene ikke regnede med var, at popsangerinden Medina ønskede at være en del af ”Lågsus”-festen. Sammen indspillede Medina og Specktors en remixet udgave af Specktors-hittet. Et samarbejde, der resulterede i, at Medina tog Specktors med på sin Grøn Koncert-turné, mens Specktors havde Medina med som ”special guest” på deres koncert på Roskilde Festival i år 2012.

Ifølge Specktors-drengene var koncerten på Roskilde Festival deres største koncertoplevelse til dato. Gruppen var høje over bookingen, da drengene skulle spille på festivalens store Cosmopol scene. Men forventningerne begyndte langsomt at dale, da Specktors fandt ud af, at de skulle optræde klokken tre om natten:

”Vi tænkte, der kommer ingen. Der er ingen, der vil høre Specktors klokken 3 om natten. Men da vi kom ned til scenen, var der helt proppet. Der kunne ikke være flere mennesker i det telt. Der stod en kødrand hele vejen rundt om,” forklarer Jonas, der stadig er chokeret over den store menneskemængde, der havde samlet sig for at høre Specktors på Roskilde Festival.

Mandetab og småfolk 

Gennem de otte år, Specktors har eksisteret, er de to rappere begge blevet familiefædre med småfolk. En rolle, der til tider kan sætte rapstjerne-livet på prøve:

”Det bliver aldrig sjovt at komme hjem fra et eller andet klubjob klokken 4 om natten og skulle stå op klokken halv syv og lave havregrød. De to ting, de matcher ikke,” siger Jonas, der har to børn på henholdsvis to og fire år. Men et par forstående kærester og en god middagslur hjælper på tilværelsen og gør livet som rapstjerne-far overkommeligt.

Udover at småfolk er blevet en del af hverdagen, er gruppen gået fra at være en kvartet til at være en duo. Bandets producer Anders Drøidal samt Sluzh aka Jon valgte at træde ud af Specktors i henholdsvis år 2012 og år 2014:

”Sommetider, når man har et band, så fucker tingene op internt,” forklarer Jonas.

Men et par mandefald stopper ikke de to tatoverede rapstjerner. Festtonerne af den gamle Specktors-lyd pumper stadig ud af højtalerne, når duoen går på scenen. Ifølge Wanner og Jonas startede Specktors på scenen som et liveband. Her er rapperne specielt drevet af at se publikum lytte til Specktors-musikken:

”Hver gang en sang er færdig, håber vi på at blive booket ud en nat, så vi kan komme ud at spille den,” siger Jonas. Sammen tager Specktors på en lille minitour i byerne Odense, Ålborg og København, som slutter ved koncerten ved Fredagsrock den 6. maj. Her byder drengene på en setliste af nye såvel som gamle Specktors-numre. Det bliver derfor en turné, der binder gruppens fortid, nutid og fremtiden sammen i en fest på scenekanten.

The following two tabs change content below.

Lisette Olesen

Jeg studerer cand. mag i journalistik på Syddansk Universitet i Odense.

Nyeste indlæg af Lisette Olesen (se alle)