En niche for jagtudstyr? Umuligt, tænker du måske i første øjeblik, men markedet for jagtudstyr er faktisk ret stort. Mød Kristian Tarp Hansen og Christian Juhler, der lige har lanceret deres hjemmeside, hvor folk med interesse for jagt kan erhverve nyt udstyr.

I efteråret 2015 fandt Kristian Tarp Hansen og Christian Juhler sammen på SDU Cortex Lab, og sammen med en tredje kammerat begyndte de at udvikle idéen om at lave en hjemmeside, der kunne skabe et forum for dem, der er interesseret i at købe eller sælge jagtudstyr. Hjemmesiden blev først lanceret den 1. februar, men idéen og selve konceptet har de to studerende fra Syddansk Universitet siddet med i lang tid.  

”Vi overvejede allerede i starten, hvor meget tid vi ville investere i produktet, og hvilke metoder vi kunne bruge. Vi blev enige om, at vi skulle bruge så lidt tid som muligt på at finde ud af, om vores idé overhovedet virker,” forklarer Kristian Tarp Hansen.

I forbindelse med jagtauktioner.dk startede de med at lave små funktioner til hjemmesiden.

”Vi kan se, at folk bruger vores nye platform og laver en bruger for at kunne være med,” uddyber Kristian Tarp Hansen.

Foto: Steffen Berg Klenow  Christian Juhler til venstre og Kristian Tarp Hansen til højre

Foto: Steffen Berg Klenow
Christian Juhler til venstre og Kristian Tarp Hansen til højre

Kristian Tarp Hansen, der bliver færdig med sin kandidat til sommer, kom gennem sin bachelor i Produktudvikling og Innovation.

”Man har lyst til at lave noget med iværksætteri, da vores studie fokuserer meget på det,” uddyber han.

Christian Juhler, der til daglig læser Business Management på 2. semester, er jagteksperten og har gået til jagt sammen med sin far, siden han var 10 år gammel.

”Iværksætteri er på mit studie noget meget nærliggende, og gennem alle promoveringerne på SDU vidste jeg, at SDU Cortex Lab eksisterede. Derfor valgte jeg at præsentere en anden hjemmeside, som jeg havde lavet, foran blandt andet Rasmus Uhre, der er forretningsudvikler på SDU Cortex Lab,” forklarer Christian Juhler.

Ud over feedbacken fik han at vide, at der var nogen, som havde lavet et projekt, der mindede hans eget.

Det var Kristian Tarp Hansen, der sammen med en ven havde lavet hjemmesiden danskjagtformidling.dk. Derfor blev de to koblet sammen, og det var startskuddet på deres fælles projekt jagtauktioner.dk.

”De gav udtryk for, at de manglede en form for ekspertviden. En, der gik på jagt og dyrkede det regelmæssigt, og det var hovedgrunden til, at jeg blev en del af det,” uddyber Christian Juhler.

Kristians Tarp og hans ven fik gavn af Christian Juhler, som kunne udfylde det, som de havde ledt efter.

”De manglede den lille vinkel inden for jagt, og jeg mente, at jeg kunne fylde de rammer ud, som de præsenterede for mig. Desuden var det også noget, som jeg synes var sjovt,” uddyber Christian Juhler.

Ud over fordelen ved at kunne bruge sin erfaring inden for jagt var Christian Juhler også meget glad for, at han gennem arbejdet med deres produkt fik et netværk i Odense.

Mens Kristian Tarp Hansen er ansvarlig for økonomien, den daglige drift og forretningsudviklingen, så fungerer Christian Juhler som sælger og ansigtet udadtil for firmaet og styrer den erhvervsmæssige del.

Under fortsat udvikling

Selvom deres hjemmeside først blev lanceret den 1. februar, er der altid plads til forbedring.

For at sælge eller kunne byde på jagtauktioner.dk skal man oprette sig som bruger, og derefter kan man byde på det, som man gerne vil have.

Foto: Steffen Berg Klenow

Foto: Steffen Berg Klenow

”Vi har i løbet af den første uge fået mellem 300-500 brugere, der har oprettet sig, så det er vi godt tilfredse med,” siger Kristian Tarp Hansen.

Godt teamarbejde og flow

Begge to har sammen med andre kammerater arbejdet hårdt for at få det endelige produkt til at køre.

”Det har været en lang proces, og jeg fornemmer, at vi i første omgang skulle lære hinanden at kende som gruppe,” påpeger Christian Juhler.

Ifølge ham er der dog altid mere energi indblandet, hvis man brænder for noget, man virkelig gerne vil have realiseres.

”Vi brugte rigtig meget tid på at snakke om idéerne, og det foregår hurtigt som et flow,” siger Christian Juhler.

Under udviklingen havde de to studerende rammer og brainstormede meget, før de blev enige om, hvad deres produkt, det vil sige hjemmeside, helt præcis skulle gå ud på, og hvilken form for platform det skulle være.

Facebook giver en hjælpende hånd

I starten var begge to i tvivl om, hvorvidt der var et marked og behov for salg og køb af jagtudstyr. Hvor stor responsen ville være, var meget usikkert. Men der gik ikke lang tid efter lanceringen, før de fandt ud af, at der var stor efterspørgsel efter jagtudstyr.

Foto: Steffen Berg Klenow

Foto: Steffen Berg Klenow

”På Facebook kan man sælge rigtig meget, men det har også ulemper. Facebook er et stort socialt netværk, og det er svært at skabe en niche på Facebook, hvor man rent faktisk kan stole på hinanden og få baggrundsviden omkring hinanden, og der synes jeg, at vi med vores produkt jagtauktioner.dk udfylder et tomrum både med danskjagtformidling.dk og jagtauktioner.dk,” forklarer Christian Juhler.

Der skulle skabes et forum, hvor det udelukkende var jægere, og hvor man havde mulighed for at sælge sine varer.

”Og så har vi været så heldige, at Facebook har gjort det ulovligt at sælge våben for private folk, så nu mangler den pågældende gruppe også et forum for at sælge deres våben,” fortsætter Kristian Tarp Hansen.

Mine kammerater synes, at det er en flot hjemmeside, som vi har lavet. Det er sjovt at være med i noget og kunne sige: ”Det her, det repræsenterer jeg, og jeg er stolt af at kunne sige det, og det har jeg ikke prøvet at sige før. Jeg føler en stolthed over det, og det er det, der får mig til at arbejde videre på det.”

The following two tabs change content below.