Anmeldelse. Vi kender alle stilhedens sekunder i biografen. Man har placeret sig tilrette i de røde sæder i det mørklagte rum. Fingrene er langsomt og utålmodigt begyndt at liste sig ned til den overbetalte bøtte med de sprøde gyldne biografbidder, hvis duft varmer ens næsebor. Den velkendte knitrende lyd fra de små poppede majs mellem fingrene, får spændingen til at stige yderligere. Ved siden sidder sidemanden med de sidste par ord inden det hele skal til at gå i gang. Mens samtalen flyder stille, retter sidemakkeren en sidste gang på sin sodavand. I krogene blandt de røde sæder sidder folk og småsludre i spænding. Og så sker det. De meterlange røde bomuldsgardiner slår sig til siden, mens det sidste lys forsvinder. I et splitsekund bliver alt stille. De sidste ord er slugt. Fingrene stopper sine knitrende rov efter popkornene. Ens vejrtrækning bliver glemt. Alle sidder i stilhedens sekund og venter på, at filmfortællingens arm rækker sig ud og trækker sig helt ind anden og uventet verden.

Denne oplevelse har 101 film givet til utallige odenseanere og andre biografgængere fra hele verdenen, som valgte at deltage i Odense Internationale Film Festival 2015. For 40 år i træk har Odense Film Festival lavet denne hyldest til filmverdenen. Det korte filmformat var atter i centrum, hvor alt på lærredet gik fra alt det socialrealistiske, animerede til det absurde. Årets filmtema var ”Krig og Kærlighed”, med den sprudlende skuespillerinde Ellen Hillingsø i spidsen som året kunstneriske profil.

rust billede 2   manden med hat

Stedfortræder for Simon Mesa Soto, som vandt prisen for “OFF Storyteller Award” for sin kortfilm om den colombianske “Leidi”.

Og konkurrencen var tæt. Stærke emner foldede sig ud på skærmen foran publikum i løbet af ugen, hvor de bedste blev hyldet til det store show med værten i formen af den humoristiske skuespiller Pilou Asbæk.
Blandt aftens emner kunne man finde film, som afspejler unge mødres kamp mellem frihed og pligt. Her blev den danske kortfilm ”Mommy” af Milad Alami både hyldet med en Robertpris og prisen for ”Bedste danske kortfilm”. Den colombianske ”Leidi” af Simon Mesa Soto gik heller ikke tomhændet hjem. Kortfilmens set-up i en lille landsby i Columbia satte et stor indtryk hos den internationale jury, hvor filmen fik prisen ”OFF Storyteller Award”.
Men andre animerede udryk lyste også op til publikummet. Prisvinderne ”No Man’s Land” af David Adler og ”Dinner For Few” af Nassos Vakalis rørte også de store emner, som de homoseksuelles rettigheder i krigstider og vores manglende respekt for verdens miljø.

Film er mere end billede og lyd på lærred. Film er mere end en fortælling. Film er en kunstart. Film kan med dets letbevægelige billeder og dunkle lyd ramme så mange forskellige mennesker på hver sin enestående måde. Det beviste aftenens hovedvinder af ”Grand Prix The HCA Award”, hvis kortfilm ”Over” af den engelske Jorn Threlfall. Filmen gav et originalt billedligt udtryk af en nervepirrende scene af en forbrydelse i et idyllisk kvarter. Et signal om, at vores ansvar for den rigtige verden ikke kan lukkes ude.

Med vores sanser kan vi se den forunderlige verden, som filmestrene har skabt. Sammen med vores ører kan vi lytte til de oplyste billeder og lade os drage ind i en verden, som kan standse virkeligheden i et øjeblik. Og med slutningen på det 40. Odense Internationale Filmfestival i glitter og glamour, kan vi nu læne os tilbage i de røde biografsæder og igen vente på det uventet.

The following two tabs change content below.

Julie Würtz

Nyeste indlæg af Julie Würtz (se alle)