At være mentalt og fysisk udbrændt omkring eksamensperioderne er noget de fleste studerende kender til. Hovedet kører med 200 km i timen og søvnen er formindsket radikalt. For mange er svaret store mængder af koffein, enten i form af energidrik, kaffe eller cola. Men hvilke af disse drikke giver dig mest energi? – og hvor går grænsen fra, at det er effektivt, til at det forvandler dig til en omvandrende koffeinzombie?

Energidrikke, kaffe eller cola?

Disse tre drikke ses tit i hånden på en studerende, men hvad er egentligt mest effektivt? Energidrikke og cola har både sukker og koffein, og man kunne måske tro, at de kunne give et godt boost sidst på dagen. Realiteten er, at selvom kaffe blot indeholder koffein, er de sorte dråber langt mere effektivt end eksempelvis en Redbull. Det er den, fordi koffeinindholdet er meget højt i kaffe i forhold til alternativerne. Så har du brug for at sætte fut i hjernecellerne og holde øjne åbne, så er kaffe dagens helt.

Undgå at blive en koffeinzombie

kaffe1

Hvis du – ligesom alle andre studerende – før har indtaget lidt for mange kopper kaffe for at holde øjnene åbne i de hårde studietider, så kender du højst sandsynligt også til hovedpinen, kroppen der laver lette rystelser, nervøsitet og ødelagte søvnrytmer. Dette skyldes en overdosis af kaffe. Du læste rigtigt: man kan sagtens få en overdosis af kaffe. Hvis du ønsker at få det maksimale ud af kaffe uden at blive en omvandrende kaffezombie, skal du blot holde dig under 300 mg koffein, hvilket svarer til tre kopper sort kaffe dagligt.

Har du astma eller bronkitis, er studieperioderne ekstra hårde da anfald for det meste bliver forværret af stress. Fortvivl ikke, for undersøgelser har vist, at kaffe mindsker anfald, og omfanget af de anfald man får.

Få sund og naturlig energi

Det kan måske virke til, at tre kopper kaffe ikke er nok til at klare de lange dage med hovedet i bøger og word-dokumenter, men vælger du at stryge din krop med hårene, frem for at piske den igennem forløbet, kan den give dig langt mere energi og overskud. Lyt til din krop og giv den hvad den beder om. Dette indebærer som det første at man ikke sidder oppe hele natten og skriver, det kan virke nødvendigt, men realiteten er, at din hjerne ikke fungere optimalt sent på aften. Så få din søvn, du får mere ud af at køre på fuld hjernekapacitet i dagtimerne end at køre på et træt hoved.

Du skal ligeledes have dine vitaminer så din krop er frisk og kan give dig hvad du kræver. Med den rette kost kan du få langt mere ud af din krop og dit hoved, da modstandskraften er langt større, når kroppen er fuld af sunde byggesten.

Motion vil højst sandsynlig føles som en unødvendig og uoverskuelig del af en eksamensperiode, men træning kan give dig ro i kroppen og give dit hoved et break, der kan give et frisk syn på projektet, du sidder med. Endvidere pumper din hjerne endorfiner ud i kroppen, når du træner, som kan få humøret lidt op, når man føler, at uret går hurtigere end fingrene på tastaturet.

Indlægget er skrevet af kaffevirksomheden Merrild.com.

The following two tabs change content below.