Hun er ejer af pladeselskabet ”Sound of Copenhagen” samt den populære natklub Bar O i det indre København. Hun er tidligere vært på P3 og Voice TV, og hun er DJ. Men det hele begyndte med en uddannelse i Engelsk ved Københavns Universitet.

Et kæmpe billede af Pharell Williams præger væggen i det lille mødelokale på Vognmagergade. Her, højt over resten af Københavns tage, har DJ Le Gammeltoft kontor, og her hjælper hun nye musikere med at få deres musik udgivet, hvis de har fået afslag andre steder fra, og hun kan lide deres lyd.

Men netop Pharell Williams, der er afbilledet i abnorm størrelse på væggen, symboliserer på ingen måde det, Le Gammeltoft står for. Han er kendt for stor succes indenfor den mainstream pop-genre, og afspejler på mange måder i sin fremtoning rigdom og magt.

– Sound of Copenhagen (Det pladeselskab Le er medejer af red.) handler ikke om at tjene penge. Og det kommer jeg heller aldrig til. Det handler mere om at prøve at samle nogle talenter op fra en genre, som ikke bliver taget så seriøst i andre medier.

Fra Cand.Mag. i Engelsk til DJ
Le Gammeltoft er i dag meget anerkendt inden for den danske musikbranche; dels for sine DJ-kundskaber og dels for sit pladeselskab. Selv tøver Le dog ikke et sekund med at konkludere, at det faktisk aldrig var planen med en karriere inden for musikbranchen.

Hele familien er læger, og Le fik selv at vide, at hun var for klog til en karriere i musikbranchen.

– Jeg er sådan en rigtig typisk akademiker, og musikbranchen er meget lidt uddannet. Så jeg havde egentlig aldrig troet, at det var noget, jeg skulle. Og så havde jeg en ven på Warner Music, der sagde til mig “Ej prøv at hør her, det er du alt for begavet til, du vil kede dig!”

Så Le begyndte at læse engelsk ved Københavns Universitet, hvor hun først fik en bachelor, og siden tog en kandidat i Moderne Kultur og Kulturformidling.

Da hun var færdiguddannet, fandt hun alligevel vej til musikken, og hun fik job som vært på Voice TV.

Her lavede hun alle musikinterviews – og blev på den måde introduceret til hele den danske musikbranche. Snart var der stor efterspørgsel på Le Gammeltoft. Men efter at have arbejdet nogen tid på forskellige pladeselskaber, sagde Le op.

– Det var fint at arbejde der, og jeg lærte rigtig meget af det, men det var ikke nogle kunstnere, jeg sådan rigtig brændte for, og det var ikke noget musik, som jeg brændte for. Det handlede meget om penge. Det gør det jo også – ligesom alle mulige andre brancher, skal man tjene penge, men det blev en forretning i stedet for musik. Og så sagde jeg op.

Foto: Holger Svend Anderson

Foto: Holger Svend Anderson

Hvordan blev du så DJ?
– Jeg begyndte at DJ’e, da jeg var hos Universal Music, og det var egentlig fordi, at jeg havde købt en DJ-pult, fordi jeg syntes, det så mega fedt ud. Især den elektroniske musik bed sig fast. Jeg syntes, der var en fed energiudladning ved elektronisk musik, og så kan jeg ikke spille nogen instrumenter. Så jeg tænkte: “Hvis jeg gerne vil formidle musik ud på en eller anden måde og selv være omdrejningspunktet ved musikken, så er det jo ligesom den eneste mulighed for mig.”

Efter et år, hvor Le havde haft DJ-pulten stående derhjemme, fik hun tilbudt sit første DJ-job. Det var en af hendes venner, der inviterede hende til at spille en torsdag på sin bar, Gefährlich på Fælledvej på Nørrebro. Og herefter er der kommet masser af job til Le, der dog ikke selv mener, at hun teknisk set er en fantastisk DJ.

– Det, der har kendetegnet mig lige fra starten, er, at jeg ikke teknisk er synderligt begavet, men min musiksmag og musikforståelse er rimelig stor. Jeg er stadig teknisk slet ikke en af de bedste overhovedet. Altså tværtom. Jeg går ikke så meget op i teknikken.

Bar O
Hvis man er et voksent menneske i København, der i ny og næ godt kunne tænke sig en aften på natklub i selskab med andre end Pharell Williams og “Get Lucky”, så er der ikke mange muligheder.

Sådan lyder begrundelsen for, at Le og hendes samarbejdspartner, Peter Visti, for et års tid siden åbnede Bar O, hvor der kun spilles musikken Balaric, som er en gren af musik, der stammer fra de Balariske Øer.

Både Le og Peter Visti har en stor kærlighed til netop denne genre, og det er også grunden til, at de har valgt at kalde stedet for Bar O.

– Der er særligt et nummer fra starten af 70’erne, som fortæller historien om Balaric, eller som viser lyden rigtig godt, og det hedder Jibaro. Men vi kunne ikke kalde en bar for Jibaro, fordi der er jo ingen, der kan udtale det. Så vi tænkte “Okay, vi ved, at det var ikke fordi, vi ville gå ud og fortælle en historie om Balaric eller om Jibaro og Elkin og Nelson, dem der har lavet det musik, men det var sådan: Så ved vi, at det her, det er den grundfølelse, vi gerne vil have på vores sted. Og så er det pisse svært at finde et fedt navn!

Så selvom det måske ikke er alle gæster i beruset tilstand, der opfanger, at det er netop derfor, at Bar O har sit navn, så har Le og Peter Visti lagt forskellige ledetråde ud for at henlede opmærksomheden på det, stedet står for.

Blandt andet vil du opdage, hvis du en dag betræder toilettet på Bar O, at der kører en halvanden time lang lyd-dokumentar på toilettet, som handler om Balaric.

– Og så har vi billeder af Elkin og Nelson, som har lavet Jibaro. De hænger på væggen. Så det er sådan hele vejen igennem en reminder om, at den balariske scene er den, vi tænder på.

Den anden medejer af Bar O, Peter Visti, har været DJ i 30 år, så hvor man ofte oplever, at DJ’s går på og spiller halvanden time, før de går igen, så er en af grundtankerne ved Bar O, at DJ’en opbygger en hel aften, så gæsterne kommer i den rette stemning og bliver taget med på en musikalsk rejse.

Et uselvisk forbillede
Le har mange forbilleder inden for musikken. Producere, DJ’s, radioværter – Le har haft mange inspirationskilder gennem sin karriere, men allermest Kjeld Tolstrup, som også har fungeret som en slags mentor for hende.

– Hans ånd inde for musikken var meget speciel. Og hans tilgang meget uselvisk – hans tilgang til branchen og de andre kreative på scenen er en kæmpe inspiration. Det der med, at man skal hjælpe andre. Hvis du får et job, du ikke selv kan tage imod, så giv det til nogen af dem, du ved står og mangler job… Hjælp med at udgive musik for folk, der ikke kan få den udgivet.

Og netop denne uselviske tilgang til musikbranchen var også en af grundene til, at Le i samarbejde med Kjeld Tolstrup startede pladeselskabet Sound of Copenhagen, som i særdeleshed handler om at åbne op for de musikalske personer, der laver musik af en anden stil eller genre, og derfor ikke har lige så let ved at få udgivet deres musik andre steder.

Den anderledes lidt skæve, elektroniske stil, som Le også er kendt for, får yderligere frit løb i den radiokanal, som Le lancerede i februar i år, Heartbeats, og som nu i oktober får en “volume 2” med nye franske, svenske og engelske radioværter.

The following two tabs change content below.

Sofie Caroline Rye Wøhlk

Nyeste indlæg af Sofie Caroline Rye Wøhlk (se alle)