Igen i år slår Phono Festival dørene op for et brag af en elektronisk fest. RUST mødte folkene bag, inden det hele gik løs.

På havnen i Odense blev der skruet op for den elektroniske musik, da Phono festivalen i september løb af stablen for 9. gang.

Odenses helt egen elektroniske festival, Phono festivalen, åbnede i september endnu engang med et brag af et åbningsshow. Men denne gang var alligevel anderledes fra de foregående. Folkene bag Phono festivalen havde satset på et større show med flere udenlandske navne.

Mere end bare DJ sets
De senere år er Phono festival gået fra at være en nichefest på havnen – til at blive en af de helt store elektroniske festivaler i Europa. Presseansvarlig for Phono festivalen, Malte Abildgaard Christensen, mener, at den voksende succes blandt andet skyldes, at Phono festivalen har valgt at fokusere på at skabe en feststemning.

– Vi bruger de gamle industrilokaler her på havnen til at skabe en international klubstemning. Vi har i år haft meget fokus på at skabe et kæmpe lysshow, der skulle gøre Phono festival til mere end bare koncerter.

Arrangørerne bag Phono festivalen har i år haft en gigantisk laser installation bestående af 500 meter LED strips, der skulle bruges til det store lysshow, der var under åbningskoncerten.

Phono festival har den elektroniske musik i fokus, men det betyder ikke, at koncerterne er DJ’s med allerede indspillede numre, forsikrer Malte Abildgaard Christensen.

– Al musikken er live. Selvom det er elektronisk musik, så skaber de musikken på scenen, og har ikke allerede indspillet det på forhånd.

De frivillige kræfter
For at festivalen kan blive så stor en succes, er der brug for en masse frivillige kræfter. En af de frivillige, der har været med som frivillig siden Phono festivalen så musikscenens lys for første gang, er Anders Olesen, der til daglig læser CBP (Management of Creative Business Processes red.) på CBS.

– Elektronisk musik er vigtigt, fordi det giver noget helt andet end popmusik. Det er mere avanceret og mere interessant end andre musik genre.

De store lagerhaller vrimler med frivillige få timer før åbningskoncerten. De knokler med at få de sidste ting på plads inden det hele begynder. Og netop de mange frivillige, der arbejder hårdt, er med til at Anders Olesen synes, det er sjovt at være med.

– Det er fedt, at alle folk lægger en stor indsats i arbejdet. Det gør også, at sammenholdet er virkelig godt, blandt alle dem der er med til at stå for Phono festivalen, fortæller Anders Olesen.

Phono festivalen har eksisteret siden 2006, men har altså i år satset større end hidtil. For Anders Olesen, der har været med fra starten, har det været fedt at se, hvordan festivalen er vokset.

– Det har været sjovt at følge Phono festivalens udvikling, fra en nichefestival til at vi nu sammenligner os med de andre store elektroniske festivaler i Europa.

Phono festivalen skaber naturligvis også en del opmærksomhed omkring Odense by. For arrangørerne handler det også om at sætte Odense på danmarkskortet, som en by, der sætter fokus på den elektroniske musik.

– Vi vil gerne lave Odense om fra en stor dansk by til en dansk storby, fortæller presseansvarlig, Malte Abildgaard Christensen.

Han fortæller desuden om, at internationale musikmagasiner som European Festival Guide, innovasion magazine og Redbull Studio også har skrevet om Phono festivalen i år.

The following two tabs change content below.

Jakob Schjoldager