Studerende kan se frem til nye kulinariske ordninger på campus i Odense. Et nyligt kantineudbud har resulteret i en ny kantine, der vil skabe helt nye studiemiljøer på Gydehutten og give de studerende flere muligheder i frokostpausen.

 

Over vinteren har der været et kantineudbud, hvor slaget om den kommende kantine på campus skulle slås. Både ledelse og studerende har været indblandet i udvælgelsen af den nye kantine med særligt fokus på et bedre studiemiljø for de studerende.

Starbucks på Campustorvet, pop-up-stationer med asiatiske retter og en food truck, der kan sælge dig retter, som du kan tage med hjem og varme til aftensmad. Campus i Odense satser på en helt anden kulinarisk ordning, der skal gøre det mere attraktivt for de studerende at være på Syddansk Universitet. Formand for Syddanske Studerende, Andreas Munk Jensen, betragter kantineændringerne som et step up i forhold til universitetets sociale miljø:

– Jeg tror, det betyder meget for vores studerende. Det, at vi har en Starbucks, som den første på en dansk uddannelsesinstitution, vil forhåbentlig skabe en form for stolthed blandt de studerende, der kan løfte panden i forhold til andre uddannelsessteder. Vi skal satse på et mere indbydende studiemiljø, fortæller formanden, der også har været med i kantineudvalget.

Til første skoledag i september kan de studerende dermed forvente at møde et helt nyt studiemiljø på campus i Odense, hvor en mere international og varieret kantine vil komme til at præge de studerendes pauser mellem forelæsningerne. Ifølge Andreas Munk Jensen er den nye kantine et synligt bevis på, hvordan Syddansk Universitet har forandret sig gennem de seneste år.

– De studerende er mere i centrum. Mange studerende har ikke før været bevidste om, hvor meget der egentlig har ændret sig, fortæller han.

Men for Syddansk Universitet handler det også om tiltrækningskraft i forhold til kommende studerende.

– Vi skal også være bedre til at profilere os overfor for eksempel gymnasieelever. Og netop sådan en ting som en Starbucks-cafe, kan måske være med til at lokke nye til. Det, at Starbucks køber sig ind her, viser samtidig, at virksomheder tør satse på SDU. Og studerende bør gøre det samme.

Den nye kantine slår sig på at være mere fleksibel end den hidtil har været. Dette krav vil Andreas Munk Jensen og resten af kantineudvalget sørge for bliver overholdt, samtidig med at der vil blive holdt et skarpt øje på prisniveauet. Studerende skal dermed ikke frygte prisstigninger i kantinen.

Allerede i maj vil de studerende opleve små pop up-stationer, der sælger sushi, thai og andre asiatiske lækkerier. Til juni kommer The Sandwich Factory og i september forvandles cafeen på Campustorvet til Starbucks og en minilastbil vil drøne rundt på udendørsarealerne med erstatninger til morgenmaden, madpakken eller aftensmaden.

The following two tabs change content below.