DEN DEKADENTE

Af Fannie Isabel Couderc Pramming

Da min kalender byder på en tøsetur til Paris, får jeg selvsagt luksusbudgettet. Vi beslutter, at der ikke er noget loft på luksus-variationen af maddagbogen. Læs her om mine fem dage i et madorgie

DAG 1

Kl. 12.00 Har sovet som en drøm og er fra morgenstunden helt oppe at køre over, at vi skal af sted. Jeg starter dagen med et smut i Emmerys til en Cappuchino TO GO og tager så metroen til lufthavnen, hvor jeg møder min veninde. Vi drikker en iste på Starbucks.. Der er mange fristelser, og vi spiser også liiiige en sandwich og hapser et gingershot med på vejen fra Joe and The Juice.

Kl. 21.00 Er ankommet til Paris, hvor endnu en veninde slutter sig til. Aftenen indledes med middag til den store medalje. Vi spiser på min venindes yndlingsrestaurant, og flasker af Rosé champagne, chardonnay og beajolais drikkes med stor glæde som tilbehør til min boeuf bearnaise. Mættet efter adskillige desserter, lægger vi vejen forbi Hôtel Costes, hvor vi afslutter aftenen med drinks.

TOTAL:1.200,-

DAG 2

Kl. 11.00 Puha, vi har lidt tømmermænd, men det gode vejr lokker. Vi starter dagen med kaffe på Starbucks. Efter en shoppetur bevæger vi os mod Latinerkvarteret, hvor vi spiser confiteret and og crêpes til dessert.

Kl. 17.00 En lille sult melder sig igen, og vi sætter os på L’avenue. Spiser salat med avocado og grape – og drikker chablis i solen. Vi har det godt.

Kl. 22.00 Vi mødes med en veninde og spiser asiatisk, inden vi fester til den store guldmedalje.. Vi sparer dog penge i byen, da der er fri bar aaaaaall night long.

TOTAL: 800

DAG 3

13.00 Av, av, av. Jeg dør af tømmermænd. Virkelig. Drikker igen kaffe på Starbucks og friskpresset juice.  Går lidt rundt i en tåge, men rammer igen L’avenue til frokost. Vi spiser et madorgie bestående af Fois Gras, salater og skinker og ost. Drikker mere chablis og topper med kaffe.

18.00 Mødes med min kusine, der er fra byen. Vi sætter os på Ladurée og spiser kager og drikker kaffe.

23.00 Vi har bord på min favorit restaurant Miss Kö. Det er sidste aften i byen, så den får hele armen. Vi drikker litchi-cocktails og spiser hummer-sushi med mango. Efter middagen mødes vi med venner og fester til den lyse morgen med masser af Gin Tonics.

Total: 2.200

DAG 4

15.00 Lander i København og stresser på arbejde. Kom sent i lufthavnen, og flyet var forsinket, så har kun fået en hurtig sandwich og cola.

00.00 Har spist lidt på job, men mine tømmermænd trækker i mig og lokker mig til at købe junk på Mac’en.

03.00 Får fri fra job og hopper i en taxa ned for at møde nogle venner i byen. Drikker en sjus og tager hurtigt hjem i seng.

Total: 400

DAG 5

15.00 Har sovet og absolut ikke gjort dagens gode gerning. Hopper ned i min pyjamas og henter sushi, kaffe og gingerbeer.

19.00 Henter mad hos min italienske sandwich-pusher og drikker mere kaffe.

21.00 Går amok i et supermarked og køber forskellige læskedrikke og snacks. Er træt og tømmermandsramt på andendagen.

TOTAL: 600

TOTAL BUDGET : 5200

Skyr, sur og skrabet

Hvad kan man få for 85 kroner? En entrébillet til diskoteket Slagteriet, en biografbillet, en undertrøje i H&M eller… Mad i fem dage? Det sidste var denne måneds udfordring for mit vedkommende, og da mine evner i køkkenet langt fra når gourmet-højder, besluttede jeg mig for at spise så enkelt (læs: kedeligt) som muligt. Bortset fra chokoladekiksene. De er gourmet. Lidl’s bedste

Af Sofie Caroline Rye Wøhlk

1*Hytteost

1*Skyr

Total: 85 kr.

Dag 1:

08.00: Dagen begynder med en lille portion skyr. Pakken skal jo holde fem dage, så det er om at holde igen. Og så smager ren skyr egentlig ikke så spændende uden topping, synes jeg.

12.30: Så tager jeg på uni, hvor frokosten består af hjemmebragt hytteost og tomatskiver. Det er egentlig ikke så svært at leve på så stramt budget. Hytteost er både lækkert og sundt.

19.00: Aftensmaden består af tun på rugbrød. Egentlig slet ikke så kedeligt, som det lyder, men det er måske med udsigten til den chokoladekiks, jeg skal have til dessert.

Dag 2:

08.00: Skyr til morgenmad. Endnu en gang uden tilbehør.

12.30: Frokosten i tasken bliver igen i dag hytteost med tomater. Og så et stykke rugbrød, så jeg kan spare på hytteosten.

18.30: Aftensmaden består endnu en gang af tun på rugbrød. Og chokoladekiks til dessert.

Dag 3:

08.00: Skyr. Det smager kedeligt. Virkelig meget mere kedeligt her på tredjedagen end nogensinde. Hvis jeg måtte gøre mine indkøb om, ville jeg klart have valgt noget mere spændende morgenmad.

12.45: Til frokost tager jeg igen en lille smule hytteost med (for at sikre mig, at der er nok til morgendagens madpakke også..) og supplerer det med to tomater og et stykke rugbrød. Det er ved at blive lidt kedelig, men så igen: Hytteost er altid godt. Og sundt.

19.00: Aftensmaden bliver en variation fra de andre dage. Tomatsalat med bøffelmozzerella og tomater – tilsat salt og olie, som jeg havde i forvejen. Det smager helt fortryllende og friskt i forhold til tun-madderne. Dessert: 1 chokoladekiks.

Dag 4:

09.00: Skyr. Er. Kedeligt. Og jeg kan næsten fysisk ikke få det ned i halsen. Jeg tager en chokoladekiks i stedet. Virkelig godt køb.

13.00: Jeg tager den sørgelige rest af hytteosten med til frokost. Sammen med tomatskiver og et stykke rugbrød. Det begynder at smage lidt mere kedeligt, men jeg glæder mig ved tanken om, at der kun er halvanden dag, til jeg igen må købe ind.

19.15: Aftenens menu: Tun på rugbrød. Og to chokoladekiks til dessert.

Dag 5:

09.00: I dag tager jeg ikke engang skyren ud af køleskabet. I stedet rister jeg noget rugbrød og spiser det sammen med et stort glas vand.

13.00: Jeg har pakket to stykker rugbrød ned til frokosten – sammen med to chokoladekiks – og håber på, at vi får tidligt fri i dag, og at ingen lokker mig med i kantinen og forbi de lækre kager.
20.00: Det er fredag, og jeg skal se X-Factor med en veninde. Hun spiser pasta med fløde og laks. Jeg spiser tun i olie med ristet rugbrød.

Hun bytter en lille portion pasta med laks – for to chokoladekiks retur. Yes.

Selvom det var rart at spare lidt på mit madbudget denne uge, må jeg indrømme, at det har været kedeligt at leve for så lidt. Det hæmmer i særdeleshed det sociale liv, da jeg har været nødsaget til at sige nej til restaurantbesøg og madlavningsaftener.

Grøntsager er sundt…..men kedeligt

Af Nanna Steen Sjørslev

Kan man spise sundt, men stadig spare penge på madkontoen? Det skal jeg finde ud af de næste fem dage, hvor jeg skal leve for 200 kr.

For at spare penge på madkontoen vælger mange studerende billige og nemme alternativer som pasta med ketchup, frysepizza og toast. Derfor lyder det måske ikke som en større udfordring at leve for 200kr. i fem dage. Men jeg har ingen planer om at spise frysepizzaer eller toast de næste fem dage. Og eftersom, at jeg har en forkærlighed for økologiske varer, bliver en større udfordring for mig at holde mig inden for budgettet.

Budgetugen starter en mandag. Jeg har besluttet mig for at købe alt ind på én gang for at udgå supermarkedets mange fristelser.

Min indkøbsliste ser nogenlunde sådan ud:

Broccoli

Grønne bønner

Edamame bønner

Tomater

Gulerødder (Gulerødder er altid gode at have i køleskabet)

Aubergine

Peberfrugter

Naturel yoghurt

Æbler

Appelsiner

Nødder

Meget sund og kedelig kost, tænker du nok. Og det er da også et vemodigt blik, jeg kaster over mine madvarer, da de ruller forbi på kassebåndet. Ikke nogle tomme kulhydrater eller noget kød at spore mellem de farverige grøntsager. Allerede nu har jeg brugt 175 kr. af budgetkontoen. Det er dyrt at købe grøntsager.

DAG 1

Kl. 10 Jeg indtager min morgenmad, som består af naturelyoghurt, rosiner og cornflakes (rosiner og cornflakes havde jeg i forvejen).

Kl. 13 Til frokost spiser jeg en let salat med tomat, løg og balsamico. Som snack spiser jeg edamame bønner med salt. Har helt glemt hvor godt de smager, og hvor nemme de er at lave.

Kl. 19 Min aftensmad består af ovnstegte bønner med masser af paprika, olie og salt. Jeg føler mig sund!

DAG 2

Kl. 08.30 Den samme morgenmad som dagen før bliver hurtigt indtaget og skyllet ned med en kop sort kaffe. I løbet af dagen spiser jeg to gulerødder og et æble.

Kl. 17.30 Jeg steger aubergine, peberfrugt, gulerødder og bønner på panden og spiser lidt ris til, som jeg havde i forvejen. Et godt og mættende måltid.

Jeg har ikke købt kød til alle fem dage, og det gør selvfølgelig, at det er lettere at holde budgettet på de 200kr. Derudover har jeg hverken pasta eller rugbrød inden for rækkevidde – hvilket jeg savner ret meget!

DAG 3

07.30 Endnu engang spiser jeg yoghurt, rosiner og cornflakes til morgenmad. En kombination jeg aldrig bliver træt af.

13.00 Jeg har ingen frokost med og bruger de sidste 25 kr. på en frokost i kantinen. Det eneste jeg kan se frem til om aftenen, er endnu en grønsagsret, hvilket ikke er særligt ophisende. Lige nu har jeg lyst til alt andet end friske grøntsager. Jeg føler mig sund, men går konstant rundt og har lyst til usunde sager. Måske fordi jeg ved, hvilket grønsagskøleskab, der venter mig derhjemme.

16.00 Mine mellemmåltider består af appelsiner, æbler og nødder.

18.00 Om aftenen spiser jeg resterne af de grøntsager, jeg lavede dagen før. Jeg går lidt småirriteret i seng med en forfærdelig lyst til sukker.

DAG 4

08.00 Min sædvanelige morgenmad smager faktisk mere kedeligt i dag – en skål havregryn havde været mere tilfredsstillende.

14.00 Efter en desperat beslutning går jeg ned for at købe en dåse tun og overskrider budgettet med 10 kr. Aldrig har jeg nydt en tunsalat så meget.

19.00 Jeg laver ovnstegte bønner og spiser resten af mine edemamebønner.

DAG 5

09.00 Jeg tømmer den sidste yoghurt ud af kartonen og spiser for femte dag i streg den samme morgenmad. Det er ikke en varierende kost, som jeg har levet af de sidste fem dage. Min mave og mit humør savner at spise noget sødt. Jeg bliver gnaven af at spise alle de grøntsager.

Efter fem dage er der stadig gulerødder, bønner, tomater og frugt tilbage i mit køleskab. Om det skyldes, at min appetit er blevet mindre, fordi jeg ikke har haft lyst til grøntsager, kan selvfølgelig være grunden. Men hvis du skal spare penge på madkontoen, kan du faktisk gøre det uden at skulle gå efter de usunde madvarer. Dog bliver det en kedelig tjans at lave aftensmad – og sågar også kedeligt at spise den.

The following two tabs change content below.

Fannie Isabel Couderc Pramming

Nyeste indlæg af Fannie Isabel Couderc Pramming (se alle)