Fire piger – fire forskellige kure. Målet er simpelt. Hvem mister flest kilo?

CAYENNEKUREN

Testet og skrevet af Sofie Caroline Rye Wøhlk

… Også kendt som Hollywoodkuren. Beyoncé tabte10 kilo på 2 uger ved at indtage Cayennepeber og citron. Lyder det næsten
for godt til at være sandt? Det er det, kan jeg skrive under på.
[quotebox]Cayennekuren:
VÆGT FØR: 49,6 KG
VÆGT EFTER: 46,9 KG[/quotebox]

Cayennekuren er meget enkel: Du skal (som det eneste) indtage 6 glas Cayenne-limonade om dagen. Cayennelimonaden indeholder kogende vand, en halv presset citron, en teske Cayennepeber og en skefuld ahornsirup.

DAGBOG:
Dag 1: Jeg forbereder første limonade kl. 10 om morgenen, efter at jeg har tømt Super Brugsen for friske citroner, fordi jeg helst vil undgå nogen som helst fysisk udfordring, mens kuren står på. Det første glas er egentlig ikke så slemt. Jeg er positivt overrasket og er ikke to sekunder i tvivl om, at jeg kommer til at klare den her kur. Næste glas er værre. Tredje glas endnu værre, og da jeg når sjette glas, har jeg lyst til at kaste op.

Dag 2: Jeg vågner med kvalme og absolut INGEN lyst til Cayenne-limonade. Men jeg indtager 6 glas og føler allerede, at alt mit tøj sidder løsere. Hurra.

Dag 3: Fuck.My.Life. Det her kan umuligt være godt for helbredet. Jeg har ingen energi, og jeg føler det som om, at jeg har influenza. Jeg har nærmest rystende hænder, da jeg koger vand til mit 17. glas Cayenne-lemonade. Om jeg så har tabt mig 5 kilo, er det ikke det værd. Jeg drikker videre, mens min mave siger mærkelige lyde, og jeg bliver mere og mere svimmel. Resten af dagen bliver jeg i sengen.

Dag 4: Slut. Kuren forventes at skulle vare 2 uger, men allerede nu kaster jeg håndklædet i ringen. Det er ikke dét værd at blive tynd som Hollywood-stjernerne!

 5-2 KUREN

Testet og skrevet af Nanna Steen Sjørslev

IForm kalder den drømmekuren, Femina en revolutionerende diæt. 5-2 Kuren er det nyeste skud på stammen, når man taler om slankekure. For mig vækker ordet slankekur dårlige associationer til kålkure, kalorietælling og farvel til søde sager. 5-2 kuren er måske lidt mere efter min smag. Her må du nemlig spise, hvad du vil fem dage i ugen. De resterende to dage må du dog kun indtage max 500 kalorier. Men det betyder, at jeg ikke er nødsaget til at holde mig fra vin og chokolade, som er mine store faldgrupper.

[quotebox]5-2-kuren
VÆGT FØR: 60,2 KG
VÆGT EFTER: 57,5 KG[/quotebox]
På normale dage:
• Spis minimum 600g frugt og grønt om dagen. Vælg gerne groft,
fx kål
• Spis fortrinsvis grove kornprodukter
• Spis fortrinsvis fedtfattige mejeriprodukter og pålægstyper
• Spar på sukkeret og andre tomme kalorier
• Sluk tørsten i vand, og eventuelt te og kaffe. Undgå generelt
flydende kalorier som fx mælk, juice og alkohol
På fastedage:
Du skal kun spise to måltider fx frokost og aftensmad.
• Hvert måltid må bestå af 250 kcal. Du bestemmer selv, hvornår
på ugen du har dine to “faste-dage”, fx mandag og torsdag. Eneste
betingelse er, at dagene ikke må ligge op ad hinanden
• Sluk tørsten i vand og eventuelt te og kaffe

DAGBOG:
1. Fastedag
Drikker vand, og i solidaritet med min bofælle Sofie, drikker jeg en varm drink med cayennepeber og citron (er glad for, at det ikke er mig, der er på denne Cayennekur). Eftersom jeg ikke føler en større sult, forsøger jeg at indtage under de 500 kalorier, som ellers er tilladt. Ved middagstid spiser jeg en appelsin med løg og peber. Omkring aften er jeg meget sulten, men jeg går tidligt i seng med fremsigten til at kunne spise dagen efter.

Normaldag:
Jeg skal til julefrokost, men denne kur tillader mig faktisk at spise af julebordet, hvis bare jeg holder mig fra tunge kalorier som brød og øl. Øl blev der nu alligevel drukket en del af – men med god samvittighed.

2. Fastedag
Efter en weekend med god mad og usunde ting, er det tid til anden fastedag. Jeg spiste en appelsin kl. 15. Den smagte vidunderligt,
og mættede faktisk utrolig meget. Jeg er overrasket over, hvor let det er for mig at undvære mad en hel dag. Jeg er hverken svimmel eller uoplagt.

3. Fastedag
Spiste to stykker rugbrød og en mandarin. Føler ingen svimmelhed. Er begyndt at synes meget godt om denne her kur!

4. Fastedag
Spiste 3 mandariner og drak masser af vand. Kl. 19 begyndte jeg at blive ret sulten, så jeg spiste en lille portion havregrød med smør og sukker. Under hele kuren spiste jeg på normaldagene æbleskiver, konfekt og god mad. Fastedagene fungerede som en pause fra hele julegildet, hvilket blot var meget rart. Jeg er meget positiv overrasket over kuren, og ser den som en god måde at tabe sig på, hvis man ikke vil undvære livet søde glæder. Derudover er 5-2 kuren også SU venlig, da du stort set ikke spiser to dage om ugen, og du undgår at skulle købe specielle madvarer og diverse kosttilskud.

ATKINSKUREN

Testet og skrevet af Mia Sanberg Svenningsen

Atkins kuren anbefaler et minimalt indtag af kulhydrater og har kun få regler, når det kommer til fedt og proteiner. Det betyder, at madvarer som fedt-kød, ost, fløde, smør, nødder, olier og mayonnaisesalater er på kostplanen, mens eksempelvis brød, ris, pasta og kartofler er strengt forbudt.
[quotebox]Atkinskuren:
VÆGT FØR: 64,5 KG
VÆGT EFTER: 62,2 KG[/quotebox]

Atkins kuren hævder at være effektiv, fordi proteiner mætter bedre end kulhydrater. Dette gør, at man automatisk spiser mindre. Samtidig sætter det fysiologiske mekanismer i gang, der gør, at man føler sig mindre sulten. Kroppen kan ikke nedbryde fedtet helt, hvis den ikke får kulhydrater, og det betyder, at en del af fedtet bliver omdannet til ketonstoffer. Denne proces har en sultdæmpende virkning, hvilket i sidste ende kan medføre et vægttab. Atkins kuren har fire faser hvor den sidste fase skal ende med at vare resten af livet. Jeg prøver kræfterne af med kuren i to uger, hvilket svarer til den første fase: introduktionsfasen. Her må jeg udover kulhydraterne hverken røre sukker, alkohol, koffein eller hvede.

DAGBOG:
Dag 1: Æg og bacon til morgenmad er jo ikke noget at klage over. Men at man først spiser det kl. 12, fordi man ikke har været i stand til at stå op, da man jo ikke længere må drikke kaffe, er måske lidt en ulempe i længden.

Dag 3: Jeg er et træt og surt menneske. Har haft hovedpine i 48 timer. Er jeg virkelig så afhængig af koffein?

Dag 5: Fryseren er pakket med kød og fisk, hovedpinen er væk, og jeg kan mærke min ellers store appetit blive mindre. Det er svært at undvære rugbrødet i løbet af dagen og en smule anstrengende at skulle holde øje med kulhydraterne hele tiden. 12-15 g kulhydrater er virkelig ikke meget. Spiser utrolig meget kål.

Dag 9: Jeg snød i nat. Sad vågen til kl. 5 om morgenen med prøveeksamen, hvilket krævede en Cola Zero og en halv pakke Pringles. Det var virkelig det værd. Indtil jeg fik kvalme. Skal da lige love for kroppen vænner sig hurtigt til den her kur.

Dag 14: Jeg er pavestolt over at have sagt nej til alkohol de sidste to uger. Giver lige mig selv et klap på skulderen. Til gengæld har jeg de sidste par dage været på besøg hos mine forældre, og rugbrødet har altså fundet vejen til min mave igen. På trods af lidt snyd og ingen motion (hvilket kuren egentlig kræver) har jeg stadig tabt 2,3 kg. Jeg drikker stadig ikke kaffe.

Dag 31: Bagsiden af kuren er, at effekten med ketonstoffer forsvinder med det samme, når man begynder at spise normalt og så melder sulten sig på banen med fornyet styrke. Jeg vejer derfor mere nu, end da jeg startede. Det er heller ikke en særlig SUvenlig kur med alt det kød og fisk man skal købe. Til gengæld er jeg ikke i tvivl om, at kuren er effektiv hvis man holder ved – jeg er bare alt for glad for pasta og den ugentlige bytur til at det er min fremtidige livsstil.

DETOX

Testet og skrevet af Fannie Isabel Couderc Pramming

Ordet ’detox’ smager næsten sundt, og leder mine tanker hen på yoga og helsegøgl. Jeg tager ikke meget fejl, for kuren der er evigt diskuteret, handler i korte træk om, at man skal afgifte kroppen for alle de usunde ting, der proppes i den. Alle de onde giftstoffer skal sorteres fra, og kuren kan lidt ses som et rehab-ophold for kroppen.
[quotebox]Detox
VÆGT FØR: 57,6 KG
VÆGT EFTER: 54,2 KG[/quotebox]

Jeg må ikke spise nogle former for kød, mælkeprodukter, sukker, salt, sødemidler, natskyggeplanter, hvede, byg, havre, kaffe. Jeg kunne blive ved. Derimod må jeg proppe mig med grøntsager, krydderurter, nødder, brune ris, bønner og soyaprodukter. Samtidigt med at jeg skal supplere med en masse kosttilskud, detoxthe, olier. Og nå ja. Alt skal være økologisk.

DAGBOG:
Dag 1: 500 kroner. Så meget får jeg lov til at betale for kosttilskud. Jeg skal have æbleciderpiller, d-vitamin, spirulina, detox-the, acaipiller. For bare at nævne et par få. Jeg bruger omtrent det samme på øko-appelsiner og nødder, men er egentligt ved meget godt mod. Nu kører det.

Dag 1 – 4 timer efter: Av mit hoved. Jeg mangler virkelig, virkelig sukker. Det er som om, at hele Odense dufter af kaffe. Kaj-kager ser tiltalende ud som aldrig før i bagerens vindue. Jeg fortryder allerede mit valg af kur, da jeg spiser min ottende håndfuld usaltede nødder.

Dag 3: Jeg har intet overskud. Sover 16 timer i træk, bor i mit nattøj. Hvad pokker sker der med mig? Jeg drømmer om kaffe og vågner badet i sved.

Dag 4: Jeg måler mig om morgenen og kan se, jeg har tabt 4 cm i taljen! Tager på 14-timers vagt. Drikker friskpresset juice med æble, spinat og ananas. Føler mig lidt overskudsagtig (og misundelig på mine kollegaer), da jeg spiser mine tørstegte brune ris uden salt. Supplerer med flere tilskud og mere juice.

Dag 6: Min hud er gul, min mave gør ondt, og jeg kan ikke længere holde mig selv i godt humør. Måske ville kuren fungere, hvis jeg kunne sidde i min seng i en uge og slappe af med en bog. Men jeg arbejder hver dag og kæmper for at spise, men kan ikke komme op over 700 kalorier om dagen, ud af mine anbefalede 2000. Op ad dagen får jeg det virkelig dårligt, er svimmel og kan ikke længere forsvare at forsætte kuren. Jeg afblæser en dag før planlagt og går tilbage i seng med en pose slik og en halv liter sodavand.

The following two tabs change content below.

Sofie Caroline Rye Wøhlk

Nyeste indlæg af Sofie Caroline Rye Wøhlk (se alle)