Lokalpolitik skal gøres spændende og nærværende for de unge, ellers bliver det ligegyldigt. Det mener Yngresagens formand, Anders Vildsø Andreasen, der gerne ser, at lokalpolitikerne tager de unge mere seriøst.

Når vejen går til de kommunalpolitiske stemmeurner den 19. november, vil vælgerne under 25 år være i undertal, ligesom der heller ikke vil være mange unge ansigter på landets lygtepæle i ugerne op til valget. Og det er ikke så sært, hvis man spørger Yngresagens formand, Anders Vildsø Andreasen.

”Man skal jo overbevise de unge om, at det, der bliver besluttet i byrådet, er vigtigt, og at det berører dem. Det er bare svært, når dem, der træffer beslutningerne, er mænd over 50. Lokalpolitikerne får minus tre i både udstråling og den måde, de forsøger at sælge deres politik og holdninger til unge. De gør lokalpolitikken usexet.”

[quotebox]Man skal jo overbevise de unge om, at det, der bliver besluttet i byrådet, er vigtigt, og at det berører dem. Det er bare svært, når dem, der træffer beslutningerne, er mænd over 50[/quotebox]

De unge skal tænkes ind i de beslutningsprocesser, som foregår i byrådene og kommunalbestyrelserne. Ja, og så skal de unge lokalpolitikere blive bedre til at fortælle om arbejdet i kommunen – for eksempel ved at tage ud på uddannelsesinstitutionerne.

”Og så må de unge lokalpolitikere gerne sælge dem selv på, at de er unge. For det er altså en god ting, at de er det,” siger Anders Vildsø Andreasen.

Hør og kend de unge

Der er dog råd for at få vendt holdningen til lokalpolitikken blandt de unge vælgere, hvis man spørger formanden. Men så skal man også have fat i dem, inden de fylder 18. Anders Vildsø Andreasen foreslår, at man for eksempel kigger til Aarhus Kommune, hvor man i flere år har haft et Børne- og Ungebyråd bestående af 31 unge mellem 13 og 17 år. De mødes og drøfter sager, der ligger de unge på sinde og giver input videre til kommunalpolitikerne.

[quotebox]Plakaten hænger ved nogle busstoppesteder og er helt ligegyldig. Men der er sikkert nogle akademikere, der har syntes, at det var et rigtigt godt slogan og en rigtig god ide[/quotebox]

”De bliver hørt,” siger han.

Sidst, men ikke mindst skal politikerne i kommunerne blive bedre til at tænke ungt, når de laver kampagner henvendt til netop de unge, mener Anders Vildsø Andreasen og bringer Københavns Kommunes kampagne ”Tænk dig om, før du ikke stemmer” på banen.

”Hvis jeg var 18 år og ikke særlig interesseret i politik, så ville det rage mig en papand. Plakaten hænger ved nogle busstoppesteder og er helt ligegyldig. Men der er sikkert nogle akademikere, der har syntes, at det var et rigtigt godt slogan og en rigtig god ide.”

Og så behøves man ikke gøre lokalpolitik mere kompliceret end nødvendigt.

”Inddrag de unge, gør det sjovt, og fortæl dem hvor meget det betyder for dem selv og deres hverdag.”

Foto: Villy Fink Isaksen/Commons/CC-BY-SA-3.0

The following two tabs change content below.

Karen Lerbech

Nyeste indlæg af Karen Lerbech (se alle)