Syddansk Universitet vil nu oprette særlige talentforløb for de bachelorstuderende, der har appetit på mere end bare det almindelige pensum. Men Syddanske Studerende er skeptiske.

For nogle studerende, heriblandt undertegnede, kan det virke som en uoverkommelig opgave at skulle igennem hele pensum. Andre kan slet ikke få nok.

Derfor vil der inden for det næste år blive oprettet særlige talentforløb for de dygtigste og mest engagerede studerende på Syddansk Universitet. De studerende, der bliver optaget på kurserne, vil modtage ekstra undervisning, blive tilknyttet udvalgte professorer og få mulighed for at deltage ved konferencer og i laboratorierne.

Indtil nu har det kun været muligt at eliteuddanne sig på enkelte kandidatuddannelser, men nu skal der med talentkurserne også tages hånd om talenterne på bachelorniveau.

”På den her måde får vi muligheden for at pleje talenterne hele vejen fra gymnasiet til ph.d’en og skabe et mere sammenhængende forløb for de studerende,” fortæller Claus Michelsen, prodekan for uddannelser ved naturvidenskabeligt fakultet.

Talentforløbet bliver som udgangspunkt et tilbud for alle, men Claus Michelsen har en forventning om, at kun fem eller ti procent af de studerende vil have lysten og evnerne til at kunne gennemføre et helt talentforløb.

”Det bliver muligt at tage enkelte fag i en talentudgave, og for det vil man selvfølgelig få en lille stjerne og en kommentar på sit eksamensbevis, men diplomet med guldkanten og den særlige titel er forbeholdt de studerende, som gennemfører et helt talentforløb,” forklarer han.

Planen er, at de studerende på forløbene vil kunne tage op mod 60 ekstra ECTS-point i løbet af deres bachelor. Det svarer til et helt års ekstra studier i løbet af de tre år, men altså uden at studietiden forlænges, og de studerende kan efterfølgende gå direkte til en ph.d.

 

Skeptiske studerende

Hos studenterforeningen Syddanske Studerende er man som udgangspunkt positive over for ideen om, at de studerende skal udfordres. Men ifølge formanden, Peter Lykkegaard, er talentkurserne ikke den rigtige løsning.

”Kvaliteten skal ikke kun sikres for de fem eller ti procent klogeste, når der i forvejen er for lidt fokus på kvaliteten af undervisningen på universitetet,” mener han.

”Det er vores generelle indtryk, at rigtig mange studerende ikke bliver udfordret nok. Det er meningen at universitetet skal være en fuldtidsbeskæftigelse, og derfor burde det ikke være nødvendigt at skulle tage eliteudgaver af et fag eller et studie for at få nok ud af studiet.

Men den opfattelse bliver ikke delt af rektor Jens Oddershede.

”Vi har stadig mange, der må opgive studiet, så for nogle er universitetet en tilstrækkelig stor udfordring,” mener han.

Derimod ser han talentkurserne som nødvendigt for også at kunne udfordre de dygtigste og mest engagerede studerende.

”Det elitære ligger i universitetets dna, og hvis ikke vi skal udbyde den størst mulige udfordring, hvem skal så? Alternativet er, at de studerende tager til udlandet, hvor eliteuddannelserne bliver udbudt,” fortæller han.

 

Talenter og ikke-talenter

Henrik Pedersen, dekan ved det naturvidenskabelige fakultet, mener også, at ordningen ikke kun handler om at pleje de bedste, men om at fodre de studerende, som vil have mere.

”Det er egentlig misforstået at skelne mellem talenter og ikke-talenter her. I virkeligheden handler det om motivation og om at tilbyde noget til de studerende, der både har talent og er sultne efter mere,” forklarer han.

Kravene til at blive optaget på et talentforløb er som udgangspunkt, at du har klaret dig godt i gymnasiet og eventuelt har fulgt et af gymnasiernes talentforløb. Men også en samtale kommer til at gå forud for optagelsen på et talentforløb eller -kursus.

”Ved samtalen forventningsafstemmer vi med den studerende. Hvis den studerende giver udtryk for, at han eller hun også ’skal have et liv ved siden af studiet’, så er svaret fra os nej. Det skal han ikke. Du skal leve i og med det her,” forklarer han.

Netop derfor vil det i sidste ende kun dreje sig om fem til ti procent af de studerende, som vælger at følge et helt talentforløb, mener han.

”Nogle studerende vil bare have mere, og det skal de fandeme have lov til,” forklarer han med et smil.

Oprettelsen af talentkurserne er allerede vedtaget ved Studienævnet, og den endelige udformning af holdene forventes vedtaget i løbet af efteråret. Talentforløbene kommer til at lægge sig i henholdsvis et forsknings- og et erhvervsrettet spor.

 

Nelle Hansen, Design, kultur og økonomi, 5. semester, KoldingNelleHansen

Hvad mener du om talentkurser for de bedste og mest engagerede studerende?

Jeg synes, det er en dårlig ide. Jeg har aldrig været fan af, at man gør forskel på folk, og jeg mener ikke, at de bedste karakterer eller den højeste IQ nødvendigvis gør dig til den bedste inden for dit felt.

Kunne det være noget for dig?

Nej. Et studie handler om, hvad man gør det til, og det er op til den enkelte at lægge niveauet. Selv har jeg søgt udfordringen i udlandet under mit studie, så den mulighed synes jeg hellere, universitetet burde satse på.

 

 

Toke Boisen, Interaction Design, 4. semester, SønderborgTokeBoisen

Hvad mener du om talentkurser for de bedste og mest engagerede studerende?

Jeg kan ikke se noget problem i, at de mest engagerede studerende får mulighed for at få endnu mere ud af deres studie. Jeg mener, det er en fejlagtig antagelse at tro, at talentkurser skulle gå ud over kvaliteten for de øvrige studerende.

Kunne det være noget for dig?

Nej. Ikke fordi jeg ikke går op i mit studie, men fordi jeg har rigtig mange andre ting ved siden af, som jeg hellere vil bruge min tid på. Jeg er tilfreds med det, jeg får ud af mit studie.

 

 

Helene Lyngholm, Medicin, 2. semester, OdenseHeleneLyngholm

Hvad mener du om talentkurser for de bedste og mest engagerede studerende?

Som udgangspunkt er det en god ide, at der kommer en konkret mulighed for at engagere sig på et dybere niveau. Men samtidig er jeg dybt enig i, at grundniveauet selvfølgelig skal være i orden først. Elitekurser burde ikke være førsteprioritet, som det ser ud nu.

Kunne det være noget for dig?

Sagtens, det lyder spændende. Jeg læser medicin, og her er jeg helt sikkert tilfreds med undervisningen, men læste jeg noget andet, hvor der var meget få forelæsninger og en stor mængde selvstudier, så kunne det sagtens være en mulighed.

 

The following two tabs change content below.

Louise Lønsmann

Nyeste indlæg af Louise Lønsmann (se alle)