Klumme af Peter Lykkegaard, formand for Syddanske StuderendeDSC_0159 - Kopi - Kopi

Efter flere års fokus på at få flere studerende ind i undervisningslokalerne skal vi nu have fokus på, hvad de studerende får med ud af undervisningslokalerne.

Der har gennem de seneste år været massivt fokus på at øge optaget af studerende på de danske universiteter, så hver fjerde unge får en lang videregående uddannelse.

Det har været et vigtigt fokus, fordi vi har akut brug for veluddannede unge til at sætte gang i den stillestående danske økonomi. Vi ved, at viden skaber vækst og med de store universitetsårgange, så kan Danmark se frem til gang i hjulene og mange nye arbejdspladser.

Med endnu en rekordoptagelse på Syddansk Universitet har universitetet mere end fordoblet sit antal af studerende på blot få år. Det er glædeligt, at rekord mange unge får mulighed for at tage deres drømmestudie ved SDU.

Men nu er det tid til at kigge på kvaliteten af de uddannelser, vi tilbyder studerende ved vores universitet. Vi skal have fokus på uddannelseskvaliteten, hvad lærer den enkelte studerende, får han eller hun udfyldt sit potentiale og får den bedst mulige uddannelse?

Der er desværre alt for mange studerende, der i dag ikke føler sig udfordret af deres studie. At gå på et fuldtidsstudie opleves for nogle blot at være et deltidsjob. Det skal være slut nu!

Et fuldtidsstudie kræver en arbejdsbyrde for den studerende, der svarer til et fuldtidsjob på 37 timer om ugen. Eller ifølge ECTS-pointsystemet, der er en EU-standard, så skal mange bruge op til 30 timer pr. ECTS-point, man optjener, og i et semester skal det være 30 point. Men det er desværre langt fra alle studerende, der oplever, at der er behov for at bruge alle de arbejdstimer for at bestå de enkelte fag.

Studerende er ikke ens og har forskellige forudsætninger, hvilket gør, at der er stor forskel på, hvordan de studerer. Alle studerende har nok oplevet, at der ikke er enighed blandt deres medstuderende i, hvilke fag der var de sværeste eller lettelse.

Når vi snakker kvalitet i uddannelse, hvor de studerende bliver udfordret bedst muligt, så de udnytter de 37 timer om ugen, deres studie indebærer,så kræver det, at universitetet ser på den enkelte studerende og ikke blot massen, gennem pensum og antal undervisningstimer.

[quotebox]Når vi snakker kvalitet i uddannelse, hvor de studerende bliver udfordret bedst muligt, så de udnytter de 37 timer om ugen, deres studie indebærer,så kræver det, at universitetet ser på den enkelte studerende og ikke blot massen, gennem pensum og antal undervisningstimer.[/quotebox] Vi skal væk fra kun at kigge på, hvad studerende bør lære, og i stedet hvad den studerende har lært. Et universitetsstudie handler ikke om at sætte en fælles overligger, så lavt at alle kan komme over. Men at sætte en overligger for hver studerende så højt, som den studerende kan springe.

Det er den enkelte studerende, der har ansvaret for, at han eller hun får den bedst mulige uddannelse. Det sker ved at stille krav til sig selv, sine medstuderende, undervisere og universitetet. Alle studerende skal udfordres fagligt, så man får bygget det bedst mulige fundament for resten af ens liv.

The following two tabs change content below.

Peter Lykkegaard, Formand for Syddanske Studerende

Nyeste indlæg af Peter Lykkegaard, Formand for Syddanske Studerende (se alle)