For at par år siden markedsførte Roskilde Festivalen sig med begrebet ”the orange feeling”, som er et slags usynligt kodeks for, hvordan man opfører sig i den hæsblæsende uge. Men hvad er det lige, der karakteriserer denne diffuse følelse, og hvad betyder det, at den er orange?

Hvert år valfarter mange tusind unge mennesker til dyrskuepladsen tæt på Roskilde. De medbringer telte, kostumer, musikanlæg og et stort arsenal af tyske dåsebajere. Pladsen forvandles til et minisamfund, hvor et helt nyt sæt regler hersker. Eller det vil sige. Der er ikke skrevet nogen regler ned. Blot et fællesskab, kaldet ”the orange feeling”, som alle, mere eller mindre bevidst, underkaster sig.

  ”For mig handler orange feeling meget om den store kærlighed og åbenhed overfor andre. Den fuldstændige hengivelse til en fælles oplevelse kombineret med et frirum, hvor man passer på hinanden,” siger Christina Bilde, talskvinde for Roskilde Festival.

Hun mener, at følelsen er svær at definere med ord, men hvis man har været på festivalen, er man ikke i tvivl om, hvad det er. Og mange tager tilbage netop på grund af denne særlige atmosfære.

[quotebox]”Roskilde Festival er et ritual, der bliver genopført år efter år, lidt ligesom juleaften. Vi behøver ikke en brugsanvisning, vi ved godt, hvordan vi skal opføre os ved langbordet, når vi spiser flæskesteg,”[/quotebox] ”Roskilde Festival er et ritual, der bliver genopført år efter år, lidt ligesom juleaften. Vi behøver ikke en brugsanvisning, vi ved godt, hvordan vi skal opføre os ved langbordet, når vi spiser flæskesteg,” siger Kristine Munkgård Pedersen, ekstern lektor på Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC. Hun har forsket i, hvordan festivalen organiserer sit publikum, og hvad der egentlig sker, når man slipper 100.00 mennesker løs i en indhegning med høj musik, morgenfester og promilletal, der vil give ethvert alkometer stress.

”At overskride grænser er helt klart et af kendetegnene ved the orange feeling. Den opførsel, der er på festivalen, ville være voldsomt grænseoverskridende på Østerbrogade en torsdag eftermiddag,” forklarer Kirstine Munkgård Pedersen. Hun mener, at festivalen balancerer mellem to svære parametre.

”På den ene side opildnes der til, at man skal give fuld gas, men samtidig er Roskilde den store moderfigur, som nok skal passe på dig,” fortsætter Kristine.

Orange Feeling som markedsføring

Orange Feeling er egentlig et fænomen, som deltagerne selv har skabt, men i 2012 forsøgte festivalens ledelse at markedsføre sig på begrebet med slogans som ”join the feeling og ”share the feeling”. Nu er organisationen gået væk fra det igen. Men det betyder ikke, at man ikke kan joine følelsen længere.

”Orange feelings styrke er, at det er noget, som vores deltagere har taget til sig. Den lever i kraft af, at den bliver talt om og brugt blandt vores deltagere,” fortæller Christina Blide.

Men den er ikke blot en fællesskabsfølelse, den fungerer også som en slags målestok for god opførsel.

  ”Den er en selvforståelse for både os og vores publikum. Hvis vi gør noget, som folk ikke synes er det rigtige, så får vi at vide, at det ikke er særlig ”orange feeling”-agtigt. Vi bliver holdt op imod det som en slags diffus guideline”, forklarer Christina Bilde. Og det, at den bliver brugt aktivt, selvom den ikke markedsføres mere, er et smart træk, mener Kristine Munkgaard.

”Det er en ret genial måde at brande det, som ikke er så let at sætte på en formel, og så kan man sige, at der er en form for konsensus mellem publikum og organisation – ingen af dem ønsker, at festivalen bliver kommerciel.”

Den perfekte farve

Festivalens gæster ser farven, bliver påvirket af den, og associerer den måske endda med tide gode tider, de havde på festivalen året før. Det siger  Jacob Olesen, ejer af hjemmesiden farvernesbetydning.dk, designer og farveentusiast, i en mail. Farvepsykologien fortæller, at farver påvirker vores måde at tænke på, vores følelser og humør. Han karakteriserer farven orange således:

  ”Vi kender bedst orange som en farve, der er fyldt med energi og varme. Det er en ungdommelig farve, der giver glæde og begejstring, og som opfordrer til aktivitet og impulsivitet,” siger han. Umiddelbart et meget godt match i forhold til den stemning, der findes på festivalen.

”Måske fordi orange har de betydninger, den har, giver ”orange feeling” så god mening. Jeg tror ikke, at vi alle sammen går rundt og forholder os til farvepsykologi, men hvis teltet var blåt, ville det nok give nogle andre associationer,” siger Christina Bilde.

Kristine Munkgaard Pedersen tror også, at farven spiller en betydning for fællesskabsfølelsen. Og festivalen lader til at have set rigtigt, da de købte den orange teltdug i1978.

”Rød bliver hurtig politisk, blå er nostalgisk og melankolsk i det, og grøn ligger sig ret tæt op af Grøn Koncert. Orange er varm, iøjefaldende og optimistisk. Så det var heldigt, at teltet var orange!” siger Kristine Munkgaard.

The following two tabs change content below.

Peter Blæsild