At få fingrene i de særlige slagtilbud handler i høj grad om at være på det rette sted på det rette tidspunkt. Det vil en tidligere studerende på Syddansk Universitet lave om på, og derfor har han udviklet en app, der kan lede dig på spor af de attraktive gule mærkater.

Når måneden går på hæld og kontobeholdningen synes utilstrækkelig, kan det gibbe lidt i én at få øje på et af de karakteristiske gule mærkater i kølemontren i Netto: 10 kroner – Hellefisk til det halve!

Det er ofte mad, der på supermarkedssprog, er ved at gå på dato, der får denne særbehandling. Altså varer, der har nået deres livs efterår på de hvide hylder og nu snart må udånde endeligt i en kold container. Miljøstyrelsen har tidligere anslået, at cirka 45.000 tons mad fra de danske supermarkeder årligt lider denne skæbne.

Det fik en tidligere studerende på Syddansk Universitet, Christian Olesen, til at gøre alvor af en idé han fik, da han overhørte to pigers højlydte henrykkelse over et godt tilbud på vindruer.

“Da debatten om madspild startede, så jeg en mulighed for at lave noget, der var fedt, men også vigtigt i et større perspektiv. Og så gik vi i gang med Butiksiden.”

Butiksiden er en hjemmeside med en tilhørende app. Den skal give forbrugerne et overblik over de særligt gode tilbud. Også dem, der ikke står i tilbudsaviserne. App’en skal gøre det let at lokalisere udsalgsmaden og har for eksempel en alarmfunktion, der kan tilsluttes, så det bimler, når du passerer en butik, der har tilbud på det, du lige står og mangler. Lidt ligesom tampen brænder.

Containerens komme

Det er gratis at være bruger på Butiksiden og at downloade app’en. Siden finansieres af butikkerne, der kan gøre reklame for de varer, de ellers ikke ville få andet end hovedpine ud af, på Butiksiden.

”Det er varer, som butikkerne ikke kan komme af med efter en bestemt periode. Vi vil gøre det lettere for butikkerne at omsætte de her varer og mindske spild,” forklarer Christian Olesen.

Indtil videre er flere mindre butikker repræsenteret på Butiksiden, men Christian Olesen har endnu ikke haft held til at få de store kæder til at melde sig under Butiksidens fane.

”Vi er i dialog med flere danske kæder, heriblandt Coop. Men en ting er at sælge til en enkelt butik, noget andet er at sælge til en hel kæde,” forklarer han.

Mangel på procedurer

To af Danmarks største supermarkedskæder har ikke selv bedre bud på at gøre forbrugerne opmærksomme på de varer, der nærmer sig containerdøden. Sortimentschef Morten Bank fra Netto mener slet ikke, at der er behov for faste procedurer for, hvad der skal ske med varer, der er ved at nå sidste salgsdato. Varerne når nemlig sjældent at blive for gamle på Nettos hylder, siger han.

”Vi har ingen procedure på dette område, da vi har en meget høj omsætningshastighed i Netto, og det dermed er meget begrænset, hvad der nærmer sig udløbsdato.”

De faste retningslinjer for aldrende madvarer mangler også hos Coop, men informationsdirektør Jens Juul Nielsen forklarer, at supermarkederne har anerkendt problemet med madspild og bevæger sig mod mere systematisering på området.

”Flere og flere butikker går i retning af at samle varerne for at tydeliggøre en indsats mod madspil som en del af markedsføringen. Men også for at tydeliggøre overfor kunderne, at her er der nogle varer, der er ved at gå på dato,” siger han.

Sagen i egen hånd

Men hvis ikke supermarkederne er villige til at gøre noget ved problemet, kender Christian Olesen nogen, der er. Han har haft kontakt til organisationen ”Stop spild af mad” i forbindelse med udviklingen af sin app.

”Stop spild af mad” arbejder med at få stoppet madens containerflugt ved hjælp af flere tiltag som informationskampagner og indførsel af krumme agurker og æbler, der ikke nødvendigvis har standardstørrelse, i supermarkederne.

Og så er der skralderne. Dem der er villige til at besøge supermarkedets gravplads i nattens mulm og mørke og bestige en container for at nå frem til den brune banan eller posen med for gammel kaffe. Både fordi det er gratis, men måske også for en bedre verden. For som Christian Olesen forklarer, handler det at være skralder ikke altid om penge.

”Der er selvfølgelig den økonomiske skralder som ikke har råd til mad. Men der er også den idealistiske skralder, som mener, det er spild af mad, fordi fødevarerne stadig er helt fine.”

[faktabox header=”Hvis du vil vide mere…”]

Butiksiden.dk

Stopspildafmad.dk

Mindremadspild.dk

[/faktabox]

The following two tabs change content below.

Maja Mackintosh Johansen

Nyeste indlæg af Maja Mackintosh Johansen (se alle)