Sanne Stephansen har et deltidsjob, hun ikke får penge for. Hun arbejder i gennemsnit 25 timer om ugen fuldstændig gratis. Men trods eder og forbandelser efter hver Roskilde Festival, synes hun ikke, arbejdet kan kaldes arbejde. Det er frivilligt engagement.

Hun arbejder gratis. Hun bander over det. Hun vælger vennerne fra. Alligevel har Sanne Stephansen på 29 år fra Nørrebro været engageret i Roskilde Festivalen i snart ti år, for hvad der startede som en personlig udfoldelse har vokset sig til noget større i takt med årene.

”Dét, der driver mig allermest, er, at jeg i min nuværende position har ti personer, som regner med mig. Hvis jeg ikke løser mine opgaver godt nok, så er det ikke kun mig selv, det går ud over,” siger hun.

Hvad der startede som et engagement på Roskilde Festival Højskole, har de seneste år udviklet sig til en mellemlederrolle i Underholdningssektionen. Underholdningssektionen er den afdeling, der planlægger og har ansvar for alle de kulturelle og kunstneriske aktiviteter på Roskilde Festival, der ikke er musik.

På sidste års Roskilde var det for eksempel en otte meter høj betonmur ved siden af hovedscenen lavet for Folkekirkens Nødhjælps ungdomsafdeling. En full size-kopi af et stykke af den israelske ’separationsbarriere’, for at skabe opmærksomhed om problematikken. Eller den store trækontruktion DOME i angora M på campingområdet.

[quotebox]Så står du der og har kæmpet uden stop, indtil portene åbner til festivalpladsen om torsdagen. Du er svedig, mens du popper champagnen, og du kigger rundt på de andre, du har lavet det hele sammen med, og så tænker du: ’vi gjorde det!’ Lige dér, handler det om fællesskab og om at skabe noget for nogen andre. [/quotebox]

I underholdningssektionen agerer Sanne Stephansen gruppeleder for ti projektledere, som alle sidder med hver deres område. Hun er ikke i tvivl om, at det er i rollen som gruppeleder, hun trives bedst, selvom hun har været lidt omkring i systemet.

”Min gejst er at finde ud af, hvad der motiverer den enkelte. Hvordan kan jeg gøre det mere interessant for den enkelte at lave festival,” siger hun og fortsætter:

”Det, som jeg skal sørge for, er, at de projektledere, som knokler på festivalen, har de bedst mulige værktøjer og omstændigheder. Det handler om, at der er smil på ansigtet af de mennesker, som jeg skal hjælpe.”

Når champagnen popper

Sanne Stephansen har ikke nogen uddannelse, der umiddelbart giver adgang til at arbejde på en festival, og hun lægger vægt på, at alle har mulighed for at få indflydelse på Roskilde Festival. Hun studerer selv globale studier på Roskilde Universitet og har flere projektledere under sig, der er i starten af tyverne.

”Du kan sagtens lave festival, selvom du er ung. Der skal være plads til, at man kan lægge sit engagement, der hvor man har mulighed for det,” siger hun.

At lave festival handler ikke om uddannelse, men derimod om at have lyst til at give sin tid og sit engagement til noget større. Hun beskriver et scenarie, som er med til at få mere end 300 frivillige i Underholdningssektionen til at stille op hvert år:

”Så står du der og har kæmpet uden stop, indtil portene åbner til festivalpladsen om torsdagen. Du er svedig, mens du popper champagnen, og du kigger rundt på de andre, du har lavet det hele sammen med, og så tænker du: ’vi gjorde det!’ Lige dér, handler det om fællesskab og om at skabe noget for nogen andre,” smiler hun.

Sanne Stephansen mener, at uddannelse er vigtig, men at de kompetencer, der er med til at forme et fuldkomment menneske, og som gør, at man også kan indgå i fællesskaber som Roskilde Festival, oftest er noget der kommer ved tilfældigheder.

[quotebox]Jeg er helt sikker på, at hvis jeg havde kanaliseret al den energi, som jeg har brugt på festivalen, på mit speciale, så ville jeg være færdig nu.[/quotebox]

”Det er et forfærdeligt udtryk, men det handler mest af alt om realkompetencer. Hvordan man indgår i et fællesskab, er ofte ikke noget, man bliver uddannet i, og det er især dét, man kan bruge og udvikle på festivalen.”

At trække stikket og smutte fra det hele

Sanne Stephansen er opmærksom på, at Roskilde Festival tager tid fra andre ting i hendes liv, og hun har været nødt til at tage væk i to måneder for at få skrevet på sit speciale.

”Jeg er helt sikker på, at hvis jeg havde kanaliseret al den energi, som jeg har brugt på festivalen, på mit speciale, så ville jeg være færdig nu,” griner hun.

Januar er især en travl måned at arbejde for Roskilde Festival, og for Sanne Stephansen er det ikke kun i forhold til uddannelse, hun ofrer noget. Der er mange sociale arrangementer, der bliver valgt fra, og selvom folk kan se hendes begejstring for festivalen, er det ikke alle der altid er fuldstændig forstående.

”Selv dem, der er tættest på mig og kan se den tilfredsstillelse jeg får, kan alligevel godt synes, at de får for lidt opmærksomhed – og det kan jeg godt forstå,” siger hun.

Selv kan Sanne Stephansen mærke, hvordan det frivillige engagement udvikler hende, men det hører ikke til sjældenhederne, at hun er ved at skride fra det hele.

”Jeg bander og svovler over festivalen, det kan jeg godt fortælle dig,” smiler hun, og fortsætter jokende:

”Jeg kan godt diskutere med en veninde om, hvorfor vi ikke bare siger stop, trækker stikket og smutter fra det hele.”

Alligevel er Sanne Stephansen uforstående overfor mediernes fremstilling af de frivillige som ofre for et ondt system. Blandt andet griner hun lidt af mediernes opgørelse over, hvor meget en frivillig tjener i timen for de 32 timers arbejde, en fribillet kræver. Hun forstår ikke, hvordan man overhovedet kan stille de to ting overfor hinanden. Frivilligt og arbejde. Arbejde er noget, man får penge for, og frivilligt engagement kan ikke gøres op i timer og kroner.

[quotebox]Det kan godt være, at de frivilliges timeløn er dårlig, men min timeløn er virkelig dårlig. Det kan slet ikke regnes ud.[/quotebox]

”Det kan godt være, at de frivilliges timeløn er dårlig, men min timeløn er virkelig dårlig. Det kan slet ikke regnes ud,” siger hun for at understrege, at hun på ikke gør det for pengene. For der er ingen.

På Roskilde Festival i år har Underholdningssektionen endnu engang planer på papiret, men Sanne Stephansen smiler og hæver skuldrene, da hun bliver spurgt til afsløringer for 2013.

”Jeg kan ikke sige noget om musikken, men på kunstscenen har vi kontakt til nogle meget interessante og store internationale kunstnere, som har været oppe det seneste år. Så kan man jo gætte lidt på det,” siger hun og griner.

[faktabox header=”Interesseret?”]Hvis du er interesseret i at være frivillig for Roskilde Festival, så send en mail til Christina.johansen@roskilde-festival.dk og uddyb gerne, hvor meget tid du har mulighed for og lyst til, at bruge på festivalen.[/faktabox]

The following two tabs change content below.

Nanna Nagy

Nyeste indlæg af Nanna Nagy (se alle)