Eksamen venter forude som en faretruende sky, men med de rette råd kan den tunge tid måske blive lidt lettere.

”Dingelingeling!!” – Vækkeuret ringer. Eksamen er på skemaet, og du har egentlig mest lyst til bare at kaste hovedet hårdt ned i puden igen af bar protest over verdens urimeligheder og krav, den stiller til dig. Den nussede pyjamas bliver på, lidt godt skal man vel have det i den lede juletid. Dvask går du i gang, og første side er knap nok vendt, før øjenlågene føles tungere end den tykkeste bog.

Det kan være svært at læse til eksamen. Eksperterne giver deres råd til, hvordan du undgår frustration over tabte timer.

Få rygrad

”Det vigtigste er, at eksamensstoffet opleves meningsfuldt. Gør stoffet relevant for dig. Du kan starte med at finde de områder og emner, som du er særligt optaget af. Hvis ikke du formår at få det til at skabe mening, slukker systemet fuldstændig,” forklarer Reinhard Stelter, som er professor i coaching og psykologi.

[quotebox]Psykologisk set er det vigtigt, at man husker at belønne sig selv for det hårde slid. Der skal ikke kun være pisk, men også gulerødder i eksamensperioden [/quotebox]

Det er vigtigt, at du er i stand til at skabe den fornødne motivation, allerede inden du går i gang med at læse. Det kan derfor være en god idé, hvis du sætter dig ned og tænker over, hvad netop du synes er interessant indenfor dit pensum. Du kan eventuelt skrive det ned på post-its og hænge dem op ved dit skrivebord, så de fungerer som en påmindelse, mens du høvler dig gennem de tykke bøger.

Umuligt at læse i mere end to timer

Struktur, struktur, struktur. Du kender sikkert remsen bedre end udsigten fra dit vindue. Men det er ikke uden grund, at denne ”lærersætning” er gået hen og blevet en kliché. Netop struktur er alfa omega, når du skal ud at danse med dit tunge pensum.

”Først og fremmest skal du lægge en overordnet plan, bagefter skal du prioritere dit stof. Hvad er centralt, og hvad kan du til nøds undvære? Hold pauser i løbet af dagen. Ingen kan læse i mere end to timer ad gangen,” råder Reinhard Stelter. Han understreger derfor, at det er vigtigt, at du deler din læsning op i bidder og husker at slappe af og koble fra, når du holder pause. Dit hoved har brug for hvile, også selvom du ikke føler, du har tid.

Illustration: Valdemar Glahn-Abrahamsen

 

Spadseretur frem for fitness

Benene er tunge, og hovedet fortæller dig, at fitness er godt i en travl tid. Men bøgerne læser ikke sig selv, og du har dårlig samvittighed. Det er ikke ny banebrydende viden, at motion fremmer koncentrationen, men at der ikke partout skal tre timers crossfit og to timers mave-balle-lår til for at fokusere kan måske komme bag på nogen.

”Det bedste, man kan gøre i en presset eksamensperiode, er at gå en tur på 20 minutter hver dag. Fitnesscenteret tager en masse tid, man ikke har mentalt. Hård fysisk træning kan i øvrigt stresse kroppen yderligere. En gåtur er den bedste antistress-motion,” fortæller Martin Kreutzer, som er ernæringskonsulent og træningsekspert.

Du kan derfor som et afbræk i din eksamensperiode gå en tur i vinterkulden med lidt musik i ørene for at lede tankerne hen mod et andet sted end bøger i bunker.

Gulerødder på skemaet

”Psykologisk set er det vigtigt, at man husker at belønne sig selv for det hårde slid. Der skal ikke kun være pisk, men også gulerødder i eksamensperioden,” forklarer Reinhard Stelter, som mener, at det vil kunne intensivere læsningen.

Det er altså vigtigt at belønne dig selv. Så når du har terpet, kan du med god samvittighed smække benene op på sofabordet og se et afsnit af din yndlingsserie eller læse i et Anders And-blad.

Martin Kreutzer erklærer sig enig. Han var selv hyperbevidst om sin planlægning, da han læste til eksamen, så det var muligt at holde studiefri om aftenen med god samvittighed.

”Hvis man ikke planlægger sin tid, vil man konstant jagte slutmålet, og det vil føre til unødig stress. Har man 1.000 siders læsning, som skal klares på ti dage, så er det 100 sider om dagen, så simpelt er det,” siger Martin Kreutzer.

Flødekager er helt okay

God eksamenslæsning handler ikke bare om at været struktureret og huske at holde pauser. Der skal mad indenbords. Rigtig mad. Og det kan være helt fint med en lille flødekage, så længe man generelt husker at spise ordentlige måltider og holde blodsukkeret stabilt. Kroppen har brug for næring flere gange om dagen, for at koncentrationen ikke falder. 

”Det er essentielt at spise energirigtigt, det vil sige reelle måltider. Junkfood gør dig dvask, fordi du hælder kalorier i kroppen, som ingen næring har. Man skal ikke gå på kompromis med kvaliteten, men hellere med variationen,” fortæller Martin Kreutzer.

The following two tabs change content below.

Stine Voigt de Klauman

Nyeste indlæg af Stine Voigt de Klauman (se alle)