De er forstyrrende elementer og kan ikke undgås. Overspringshandlingerne. De er fast inventar i eksamensperioden og ødelægger ”the flow”. Men ved at bruge dem som en planlagt pause kan de være inspirerende og gøre den krævende bestigning af eksamensbjerget til en bagatel-agtig udflugt over en græsbeklædt bakketop. Så træk en gammel sweater på, lad stressen stå og tag med os ud i snelegens A-Å.

Du kører nu på 17. time. Eksamensopgaven virker lige så uoverskuelig som et maratonløb for en benamputeret med hofteskred. Rystende fingre får stavekontrollen på overarbejde, og de røde streger matcher dine blodsprængte øjne. En måned med eksamensopgaver og stillesiddende adfærd sætter sine spor.

”Dine muskelfunktioner bliver reduceret, iltoptagelseshastigheden bliver langsommere, og du får en dårligere fysisk kapacitet”, siger lektor ved Institut for Folkesundhed i Aarhus, Kristian Overgaard. Han har forsket i, hvad det betyder for kroppen at sidde stille i lang tid hver dag i en længere periode.

[quotebox]Tag et billede af din sneengel, og læg den ind i den nyoprettede Facebookgruppe ”Sneengle på SDU”[/quotebox]

”Efter tre uger i sengen, hvor du ikke bevæger dig, har du misset 25 procent af din fysiske form”, siger Kristian Overgaard. Forhåbentlig tilbringer du ikke hele eksamensperioden i sengen, men at have enden dybt begravet i et stofsæde i en hel måned kan umuligt være meget bedre. Det er nu, du skal acceptere, at du og din krop har ramt bunden. Giv plads til den planlagte pause, og drop de små overspringshandlinger. Lad være med at fare vild i beklagende statusopdateringer på Facebook, Dylans panderynker i 90210 eller skabshyldernes sliksortiment. Slip knasterne fra tasterne, tag ja-huen på og skift tungtliggende pulverkoffein ud med let faldende himmelheroin. Følg disse bud, der giver dig en rødmosset tud.

A.

Sneboldskampe er altid sjove og en god mulighed for at komme af med aggressioner. Arrangér en kamp med dine medstuderende over Facebook (Vær her opmærksom på, at du KUN må fokusere på arrangementet og ikke lade dig forstyrre af diverse likes og billeder af cupcakes). Skrig af grin i snekrigen, og smid din bekymring over opgaven af sted i form af en hårdt presset kryskalklump.

B.

Find en snedrive og jævn den ud. Selvom det kan virke lige så dumt som en ordblind basejumper, der springer ud med en fladskærm, så har det positive følger. Du kan blandt andet se, at du får noget arbejde gjort. Du kan se en udvikling. Og i modsætning til din opgave er det måske meget rart at føle en vis fremgang i et projekt.

C.

Byg en snemand. Lad derefter dine frustrationer over opgaven få frit slag. Smadr den til ukendelighed. Du bliver kreativt stimuleret i opbygningsfasen, mens du får blodomløb og muskler sat i værk, idet du destruerer den igen. Lav den gerne, så den ligner én, du ikke kan lide eller ligefrem hader. Det gør aktiviteten lettere, og du vil føle dig som genfødt. Centerleder på Journalistik, Peter Bro, vil dog hellere vise næstekærlighed til den fastfrosne skabning:

”Lav en snemand eller – kvinde, der ligner den underviser, som skal rette din opgave, og giv den derpå et knus med tanke på, hvor mange eksamensopgaver underviseren skal rette. Det er en god måde at overføre eget psykologisk og fysisk pres til andre.”

Vær dog opmærksom på, at sidstnævnte bud ikke stimulerer lige så mange muskler som det første. Med mindre det er et meget hårdt kram. Pas her på, at det ikke bliver et overgreb.

D.

Sneengle er en barnlig beskæftigelse, der tager dig med ned af nostalgiens sti. Du bruger dine muskler i både arme og ben samtidig med, at du bliver kold i røven over for dagens stress og jag. Engle af sne er også en god lejlighed til at nyde vinterens smukke blå himmel. Tag et billede af din sneengel, og læg den ind i den nyoprettede Facebookgruppe ”Sneengle på SDU”.

E.

Tag langrendsskiene ned i supermarkedet, når du løber tør for kaffe. Det er en af de sundeste idrætsgrene og hylende morsomt. Det kræver dog besiddelse af et par langrendsski, men en kælk kan også gøre det. Kælken kræver dog en skubber, eller en god, jævn nedadgående hældning. Du kan også bare gå.

Å.

Hvis du til gengæld er helt dernede, hvor en bestået karakter virker lige så urealistisk som at få en spastiker til at holde takten i en calypsorytme, så er der kun én ting, der kan redde dig: Vinterbadning. Tag ned til den lokale sø, bryd hul på isen og hop i. Der er intet, der sætter kroppen og hjernen i gang som en iskold dukkert. Vær dog opmærksom på, hvor du laver hullet, for hvis du laver et vertikalt hovedspring uden først at orientere dig, kan det få katastrofale følger. Og det hjælper dig IKKE til en bedre karakter. Det sidste bud fra denne side skal ikke komme fra os, men derimod fra Peter Bro:

”Invitér et andet menneske, som du elsker eller er forelsket i, på en gåtur i et knitrende, smukt snelandskab, og fortæl hende eller ham om dine følelser – og savner du en undskyldning for invitationen, så henvis gerne til, at det var et råd fra din centerleder.” Bonus.

Illustration: Valdemar Glahn-Abrahamsen

Vi håber, at du med denne guide vil finde ro og inspiration til at udnytte din tid og dit potentiale på bedste vis. Eksamen kræver fuld koncentration, og når ”the flow” bliver afbrudt af overspringshandlinger, er det tid til at tage en pause i ”the snow”. Om du vil benytte dig af vores meget aktive råd eller Peter Bros mere bløde ideer, er helt op til dig. Men husk, tag ikke sneen med ind i lejligheden. Det kan give slemme vandskader, da sne ikke kan tåle varme. Så smelter den. Og bliver til vand. Eller det er jo altid vand, men der findes forskellige former for vand. Frossen, flydende og kogende. Det er nok ikke så varmt hjemme hos dig, så sneen ender med at koge. Så skal du i hvert fald skrue ned for termostaten, for så er der alt for varmt i din stue. Det er i øvrigt også virkelig svært at flytte en snemand.

The following two tabs change content below.

Peter Blæsild