I kampen mod pirateri tager skibe i højere grad væbnede vagter med på havet. Men juraen er en jungle, og derfor er der nu hjælp på vej fra SDU-forskere.

Du er væbnet vagt om bord på et dansk skib i internationalt farvand ved Afrikas Horn. Du står på dækket og ser en båd, der følger i kølvandet på skibet. Pirater på vej. Du skyder og rammer. Men båden viser sig bare at være en lokal fiskerbåd, og du har dræbt fiskeren om bord. Hvad nu? Handlede du i nødværge? Hvilke danske eller internationale love træder i kraft, og hvordan skal det retlige ansvar i det hele taget deles mellem dig, skibets kaptajn og rederiet?

Ovenstående beskriver blot en af de episoder, hvor et dansk skib med væbnede vagter kan blive viklet ind i den meget komplekse lovgivning, der gælder på havet. Samtidig gør den nye danske våbenlov det nemmere og smidigere at hyre væbnede vagter til danske skibe i pirat-fyldt farvand, og derfor arbejder et hold forskere på Syddansk Universitet med at lave en juridisk håndbog, som blandt andet kan bruges som guide og vejledning om bord på skibene, og når vagterne skal uddannes.

[quotebox]Ud over at søfolk, der bliver taget som gidsler eller overfaldet af pirater, naturligvis får nogle dybe ar på sjælen, så er det også Big Business[/quotebox]

– Der gælder mange forskellige love på havet. Hvert skib i internationalt farvand er, lidt forenklet sagt, en boble, hvor lovene fra skibets flagstat gælder. Så er der folkeretten, den er som udgangspunkt ens for alle, men fortolkningen kan være forskellig. Endelig er der helt andre regler, når du befinder dig i andre landes farvande eller havne. Så det er et meget komplekst område med mange, mange aspekter, siger Birgit Feldtmann.

Hun er juridisk lektor og leder af en gruppe forskere på Syddansk Universitet, der er i gang med at udarbejde håndbogen, som både skal være med til at lede gennem den juridiske jungle, og i det hele taget give et overblik over, hvad man bør være opmærksom på i forhold til private væbnede vagter. Her bliver ”nødværge” et af nøgleordene:

– Væbnede vagter på danske skibe er private og ikke en politimyndighed. De er altså civile, og det betyder, at de kun må skyde mod personer, hvis det sker i nødværge, forklarer Birgit Feldtmann. Sammen med sine forskerkolleger kommer hun gang på gang ind i nye juridiske kroge i projektet.

– Hvordan får man eksempelvis våben om bord til vagterne på et dansk skib, der sejler ud fra et andet land, uden at man risikerer at blive anholdt for ulovlig våbenbesiddelse i landet, inden våbnene er på skibet?

Lokale fiskere i kølvandet

Et er indviklet jura, men også mere praktiske og kulturelle ting er nyttig viden for væbnede vagter til søs.

– Det er for eksempel ret typisk, at lokale fiskere i de afrikanske kystområder, hvor også piraterne huserer, lægger sig i kølvandet på de store skibe, fordi de tror på, at fiskene samler sig dér, hvor skibets skrue pisker vandet op. Det er vigtigt for vagterne at vide, at båden i skibets kølvand ikke nødvendigvis betyder, at et piratangreb er på vej, men således også nemt kan være en sagesløs lokal fisker, siger Birgit Feldtmann.

Flere væbnede vagter

Birgit Feldtmann fortæller, at der internationalt er kommet flere og flere skibe med væbnede vagter om bord i takt med, at piratangreb ved Afrikas Horn og ved den vestafrikanske kyst særligt i årene 2010/2011 er steget kraftig.

– Ud over at søfolk, der bliver taget som gidsler eller overfaldet af pirater, naturligvis får nogle dybe ar på sjælen, så er det også Big Business. Hele det apparat af forhandlere og eksperter, et rederi skal rulle ud, når pirater tager søfolk som gidsler, kan nemt koste det samme som løsesummerne, siger Birgit Feldtmann.

[nyviden]http://www.sdu.dk/nyheder/nyviden/alle_artikler/2012/oktober/havets+vagter[/nyviden]

The following two tabs change content below.