Innovative studerende, som ønsker at starte en virksomhed i studietiden, bliver ikke mødt med lutter begejstring af universitetets ansatte.

Drømmen om profit og store biler var ikke den drivende kraft, da de tre studiekammerater Christian Olesen, Christian Sindberg og Kristian Viese Madsen startede hjemmesiden Framor.dk. Kristian Viese Madsen og Christian Sindberg læser begge erhvervsøkonomi i Kolding, mens Christian Olesen tager sin tørn på civilingeniørstudiet i Odense. De er alle enige om, at det er lysten og ønsket om at få mere praktisk erfaring, der driver værket.

”Det fedeste ved iværksætteri er, at du ikke bliver opfattet som ’ham dér akademikeren’, du bliver ’ham den engagerede, der bare kører derudaf’”, siger Christian Olesen.

[faktabox header=Framor.dk]

  • Framor.dk er startet af Christian Olesen, Christian Sindberg og Kristian Viese Madsen
  • På Framor.dk kan der bestilles ’omsorgspakker’, som forældre kan sende til deres udeboende børn
  • Disse pakker indeholder eksempelvis slik, chips og forskellige madvarer
  • Pakkerne kan også sendes til udsendte soldater
  • Der findes forskellige pakker som ’tømmermandspakken’ og en ’økologisk pakke’
  • Ideen opstod, da de tre unge altid slæbte poser med madvarer hjem efter et besøg hos forældrene
  • Framor.dk har eksisteret i cirka et år
  • Som alternativ arbejdes der på en side kaldet Frafar.dk
  • Framor.dk har 701 ’likes’ på Facebook[/faktabox]

De tre unge iværksættere mener, at det netop er i studietiden, man skal gribe chancen og starte sin egen virksomhed. I denne fase udgør SU’en en fast indkomst, og man får mulighed for at skabe et netværk og komme i øjenhøjde med fremtidige arbejdsgivere.

De tre entreprenører vurderer ikke, at det er et problem at være fuldtidsstuderende og chef i egen virksomhed samtidig. Det er udelukkende et spørgsmål om prioritering. Dog kan det være en balance at få tid til kæresten og andre fritidsaktiviteter, og de tre ildsjæle indrømmer da også, at de ikke altid har mødt talstærkt op til forelæsningerne.

”Så længe man ikke har ambitioner om altid at få topkarakterer. Nogle gange bliver man sgu nødt til at tage den fra hoften”, siger Kristian Viese Madsen.

Undgå ingeniøren i Brugsen

Dog er de studerende frustrerede over, hvor lidt af teorien fra undervisningen de kan inddrage i deres praktiske arbejde. Christian Olesen fortæller, at undervisningsmaterialet er ”lidt ligesom en Flora&Fauna-bog”.

”’Her er en ingeniør, han får mange gode idéer’. Det handler ikke om, hvordan man bliver det, men hvordan han ser ud, så man kan undgå ham nede i Brugsen”, siger han.

[quotebox]Det er vores målsætning at flere studerende skal undervises i entreprenørskab[/quotebox]

Torben Bager er leder af iværksætterhuset IDEA House, hvor studerende kan få hjælp til at starte en virksomhed. Han er enig i, at den teoretiske del af undervisningen skal understøttes af et praktisk forløb, eksempelvis gennem en praktikordning. Han mener dog ikke, at universitetet nødvendigvis bør opfordre de studerende til at starte en virksomhed under uddannelsesforløbet.

”Hvis det tager mere end 20-30 procent af deres tid, hænger det ikke sammen med studiet”, fastslår han.

Per Johansen, dekan ved Teknisk Fakultet, er bevidst om problemet.

”Vi er bedre til at uddanne folk til at tage et job end til at skabe et”, siger han og fortæller, at der arbejdes på at udvikle en model til at hjælpe studerende, der vil starte deres egen virksomhed. Han understreger samtidig forskellen på iværksætteri og innovation, og at det at gennemføre en uddannelse er noget helt andet end at opstarte sin egen virksomhed.

”Det kræver jo en ildsjæl. Jeg kan ikke se, hvordan det at starte sin egen virksomhed skal kunne spille sammen med uddannelsen i form af ECTS-point”.

Rektor ved SDU, Jens Oddershede, mener, at Syddansk Universitet er nået langt i arbejdet med innovation. Det er et vigtigt satsningsområde på tværs af fakulteterne. Det er i universitetets interesse at fremme innovation blandt de studerende, både i nye og allerede eksisterende virksomheder. Oddershede mener, at universitetet gør meget for at fremme de studerendes skabertrang, blandt andet ved at deltage i iværksætterkonkurrencen Venture Cup.

”Det er vores målsætning at flere studerende skal undervises i entreprenørskab”, understreger Jens Oddershede afslutningsvis.

 

 

The following two tabs change content below.

Eva Krarup Nielsen

Nyeste indlæg af Eva Krarup Nielsen (se alle)