Med nedlæggelsen af flere tilvalg er nogle biologistuderende i en situation, hvor de kan se sig nødsagede til at tage orlov eller droppe ud for at undgå fag med dyreforsøg. Kristine Hauch Fenger fortæller om den uheldige situation, hun er havnet i.

Indtil nu, har det ikke været et problem for biologistuderende, Kristine Hauch Fenger, at læse biologi på Syddansk Universitet, men hun har nu set sig nødsaget til at tage orlov fra uddannelsen, efter at have afsluttet 3. semester.

Efter at have valgt hele to tilvalg, som efterfølgende blev nedlagt, har hun valgt at tage pause fra studiet, for ikke at skulle udføre de dyreforsøg, som hun gennem hele sit uddannelsesforløb har taget stor afstand fra.

Nu sidder Kristine Hauch Fenger i en situation, hvor hun for at fortsætte med sit studie, kan blive nødt til at pakke sine etiske holdninger sammen.

”Jeg valgte netop SDU, fordi jeg vidste jeg kunne vælge et tilvalg i formidling. Det tilvalg gjorde nemlig, at jeg kunne slippe for fag med dyreforsøg”, fortæller den fortvivlede studerende.

Kristine Hauch Fenger har hele tiden været klar over, at hun ikke kunne undgå dissekeringer af dyr, lige meget hvilket tilvalg hun valgte, men det fag hun har frygtet allermest, er nu det eneste alternativ til at fortsætte på uddannelsen.

I faget ”eksperimentel dyrefysiologi”, er der tale om dyreforsøg med blandt andet levende mus og rotter, hvor dissekeringer er forsøg med allerede døde dyr. Ved dyreforsøg skal dyret være bedøvet, sådan at det ikke oplever nogen smerte, men for Kristine Hauch Fenger overskrider det en personlig og etisk grænse, selvom reglerne for dyreforsøg overholdes.

[quotebox]Det er de demonstrationsforsøg, der foregår på uddannelsen, den er gal med[/quotebox]

Mulighederne for at søge dispensation for faget er så godt som ikke-eksisterende, og derfor har Kristine Hauch Fenger valgt orlov, frem for at spilde tiden på at søge om dispensation.

”En anden pige på studiet har gange søgt om dispensation for faget to gange, uden held, så der er ingen grund til at jeg skal til at bruge tid på det også”, forklarer den nu orlovstagende studerende.

Farvel til drømmeuddannelsen

Efterfølgende blev tilvalg i kultur, miljø og natur også nedlagt, og det har gjort, at Kristine ikke længere føler, at hun kan få den uddannelse hun har drømt om siden 8. klasse.

Kristine Hauch Fenger har taget orlov fra biologistudiet, da hendes etiske overvejelser ikke kunne gå hånd i hånd med udannelsens opbygning. Foto: Marlene Ulbæk Cohr Andreasen

På Biologisk Institut er man også kede af nedlæggelserne, selvom lektor på Biologisk Institut, Knud Ladegaard Pedersen udtaler, at ingen kan slippe for dissekeringer, uanset tilvalg.

Han fortæller ligeledes at de studerende har mulighed for at træde et skridt tilbage, og lade en medstuderende føre kniven, men for Kristine Hauch Fenger handler det ikke kun om at have skalpellen i hånden eller ej. For hende er det en etisk principsag, og hun kan slet ikke se nødvendigheden i det, hvis man alligevel bare kan lade andre udføre arbejdet.

For Kristine er det en balancegang, for hun kan godt se, at det på forskerniveau kan være nødvendigt at udføre dyreforsøg, men for hendes eget vedkommende finder hun det ikke nødvendigt, for at kunne erhverve sig titlen som biolog.

”Jeg kan godt forstå, at man bruger det til reel forskning. Det er de demonstrationsforsøg, der foregår på uddannelsen, den er gal med”, uddyber Kristine Hauch Fenger.

Udland eller uetisk

Hun er samtidig ked af, ikke at kunne fortsætte på Syddansk Universitet, som hun ellers er rigtig glad for, men skal Kristine Hauch Fenger fortsætte med sin nuværende uddannelse, må hun rykke til udlandet. Her er der udviklet flere alternativer i undervisningen, så studerende ikke er nødsaget til at overtræde deres etiske principper. Ærgerligt det ikke er en mulighed i Danmark, mener Kristine Hauch Fenger, da hun gerne så at hun kunne fortsætte på drømmeuddannelsen i Odense, uden at skulle igennem fag, der intet har at gøre med, hvad hun senere hen vil foretage sig indenfor biologien.

[quotebox]Jeg ser det som et kendskab biologer bør have, uanset hvad de beskæftiger sig med. Det er en basal viden om livets udvikling og mangfoldighed[/quotebox]

”Uddannelsen burde rettes ind efter, hvad det er for en retning man vil hen imod, men når det virkede så omsonst, om jeg overhovedet kunne blive biolog, så jeg ingen grund til at blive på studiet og glemme alt om etik, forklarer Kristine Hauch Fenger.

Argumenter ikke holdbare

Snakker man med uddannede biologer, er det dog ikke en overrepræsenteret holdning, at forsøg med dyr ikke skal være for alle.

Thomas Berg har en Ph.d. i biologi fra Københavns Universitet, og arbejder nu på naturhistorisk museum, Naturama i Svendborg. Han mener, at forsøg med dyr skaber en elementær viden, som er nødvendig for at danne en forståelse af den klassiske biologi.

”Jeg ser det som et kendskab biologer bør have, uanset hvad de beskæftiger sig med. Det er en basal viden om livets udvikling og mangfoldighed”, forklarer Thomas Berg.

Hvis jeg fik nogle ordentlige argumenter for, hvorfor jeg skulle lave de skide dyreforsøg, ville jeg nok ikke have de store problemer

Kristine Hauch Fenger er enig i, at man selvfølgelig være skal i besiddelse af en basal viden, som ifølge hende selv kan tilegnes på andre måder end ved forsøg med dyr, sådan som det i andre lande er påvist.

”Uanset forsøgsdyr eller ej, kunne man i det mindste tage snakken om det etiske i det. Hvis jeg fik nogle ordentlige argumenter for, hvorfor jeg skulle lave de skide dyreforsøg, ville jeg nok ikke have de store problemer. Dem har jeg bare ikke fået”, siger hun.

Støtteerklæring hjælper ikke

Selvom Kristine Hauch Fenger har haft held med at få en støtteerklæring fra foreningen DOSO (DyreværnsOrganisationerne SamarbejdsOrganisation), har det ikke hjulpet på situationen. I støtteerklæringen bakker DOSO op om, at biologistuderende skal have ret til dispensation, sådan som det også er tilfældet i en række andre lande, og de bakker også op om muligheden for alternativer i undervisningen.

Problemet for Kristine Hauch Fenger er, at hun ikke ved, hvor hun skal gå hen med støtteerklæringen, så lige nu ved hun ikke hvad der skal ske i fremtiden, og om det overhovedet bliver biologi hun fortsat skal læse.

”Siden 8. klasse har biologi været mit drømmestudie, så det er ærgerligt, at der ikke er nogle der har fortalt mig om det her problem noget før”, siger hun.

Knud Ladegaard Pedersen, lektor på Biologisk Institut, synes stadig ikke at reglerne for dyreforsøg i undervisningen bør ændres, selvom det sætter nogle studerende i en position, hvor de ikke kan fortsætte på studiet.

”Det med at dissekere dyr forsvinder aldrig, men jeg vil kæmpe med næb og klør for at sådan noget pop ikke kommer ind i undervisningen”, siger han om, hvorvidt alternativer skal implementeres i undervisningen.

Fremtiden er stadig uvis for Kristine Hauch Fenger, men hun håber på, at hun før eller siden får den uddannelse hun altid har drømt om, uden at skulle gå på kompromis med sine etiske forestillinger.

 

The following two tabs change content below.

Marlene Ulbæk Cohr Andreasen

Nyeste indlæg af Marlene Ulbæk Cohr Andreasen (se alle)