Meget få studerende på SDU får ændret deres karakter, hvis de forsøger at klage over den. Det viser en ny undersøgelse foretaget af RUST. Det skyldes, at de studerende ikke forstår deres karakterer, mener Lisbeth Petersen, der er juridisk ansvarlig for eksamensklagerne.

Du tjekker Blackboard oftere, og din mave slår knude hver eneste gang. De sidste to uger har du læst og skrevet som en vanvittig på din opgave og nu afsløres karakteren midt på den bare computerskærm. Karakteren er 4, men hvorfor? Du synes selv, at dit arbejde fortjener mere.

[quotebox]I mange tilfælde forstår de studerende bedre deres karakter, når de får en udtalelse tilbage[/quotebox]

Tal fra en dugfrisk undersøgelse viser, at der i sommeren 2011 var 30 klager på humanistisk fakultet, og at fire fik ændret deres karakter. Forholdet er lignende på det naturvidenskabelige – og det samfundsvidenskabelige fakultet.

Årsagen til, at der opstår klager, som alligevel ikke bliver godkendt, skyldes manglende forståelse fra elevens side af, mener Lisbeth Petersen.

”I mange tilfælde forstår de studerende bedre deres karakter, når de får en udtalelse tilbage. Og den udtalelse får de, hvis de klager. Desuden er der faktisk næsten ingen, som vælger at anke en klage, hvis de har fået afslag. Det siger også lidt om, at det bare er en uddybelse af karakteren, de har brug for”.

Eleverne opfordres desuden til at tale med deres underviser, som har givet karakteren, inden de klager, forklarer Lisbeth Petersen.

Alligevel afslører tallene, at nogle studerende vælger at klage, hvor der i virkeligheden ikke er belæg for at få ændret karakteren. De studerende mangler viden om deres karakter, og det er derfor de klager, mener Jonas Blom, underviser på Center for Journalistik.

Alle har brug for feedback

”I virkeligheden burde vi tage tid fra undervisningen og bruge den på at give kommentarer til de studerendes karakterer. Men jeg har 170 studerende og ikke tid til at give dem alle respons i timerne. Men det ville jeg gerne, for det er klart, at alle har brug for at vide, hvorfor man har fået den karakter, man har. Uanset om man så har fået 4 eller 12 for sin opgave”.

[quotebox]Nogle lærere finder tid til at uddybe karaktererne, mens andre ikke gør[/quotebox]

Ønsket om tid til mere fordybelse afføder dog nogle problematikker, erkender Jonas Blom.

”Det ville formentlig gå ud over undervisningen, og det er jo heller ikke optimalt. Men det er et emne, som er vigtigt at diskutere”, forklarer han.

Kløften mellem tid og kvalitet til de studerendes karakterer er så aktuelt et emne, at det lige nu er et punkt, der debatteres på undervisermøderne på SDU. Det økonomiske perspektiv kunne tænkes at blive diskuteret til et sådan møde, og det er svært finde overskud til ekstra elevtid, erkender rektor for Syddansk Universitet, Jens Oddershede.

Det bliver ikke anderledes

Pengekassens fleksibilitet er lige så stiv, som den karakter de studerende står tilbage med. Derfor må underviserne sørge for at strukturere tiden, så de studerende både får feedback og undervisning. Det er et økonomisk prioriteringsspørgsmål, udtaler Jens Oddershede.

”Hvis underviserne skal have mere tid til at give deres elever udtalelser, så skal vi finde pengene et andet sted. Underviseren må selv vurdere, hvad der skal bruges tid på. Nogle lærere finder tid til at uddybe karaktererne, mens andre ikke gør”.

De studerende må altså klare sig med deres nøgne tal og håbe på, at pengeboksen en dag bliver åbnet, eller at underviserne udvikler et nyt skema, som indeholder feedback.

The following two tabs change content below.

Iza Bahn Havelund

Nyeste indlæg af Iza Bahn Havelund (se alle)