De studerende kan hurtigt løbe mange kilometer på Syddansk Universitets lange gange. Fra fakultet til fakultet og fra Krogene til Bøgene. Nu skal det ifølge Syddanske Studerende være slut.

Det skaber frustration blandt de studerende, når de ikke ved, hvem de skal gå til med dagligdagsproblemer og eksamenstvivl. Det mener formand for Syddanske Studerende, Nikolaj Ellekjær, som vil have indført et nemmere system i et lounge-område ved hovedindgangen på Campus i Odense.

”Måske tror man, at man skal hen til studiekontoret. Så er det eksamenskontoret. Eller nej, måske ens eget fakultet eller studie. Du har hurtigt været frem og tilbage, og det giver den studerende en følelse af at være frustreret – for der er ingen der ved, hvor du skal hen”

Samlingssted

På mange universiteter i Danmark findes der et system, hvor alle organisationer er samlet. På et enkelt sted kan du med enkelte klik få information om hvad der rører sig fra eksaminer til festudvalg. Syddansk Universitets nye direktør, Jakob Schmidt, har fået ideen om samme på SDU.

”Han vil have et one point acces til administrationen. Det vil sige de forskellige studenterorganisationer, de brede organisationer og de forskellige administrative områder”, forklarer Nikolaj Ellekjær.

Projektet med loungeområdet er et led i en større forbedring af det generelle studiemiljø. Konkret vil loungeområdet gøre det lettere for de studerende at finde rundt i de mange organisationer.

”Har du et it-problem, kan du gå derop og tale med en it-medarbejder. Måske kan vedkommende ikke afhjælpe dit problem lige på stedet, men personen ved, hvad du skal gøre – og hvor du skal gå hen”, fortæller Nikolaj Ellekjær.

Alt skal kunne klares på universitetet

Det er blevet skrevet mange gange, at SDU har et ønske om at gøre universitetet til det bedste i Danmark. Jens Oddershede indrømmer at titlen kræver meget, men han drømmer stort.

På den administrative gang brainstormer man over, hvordan servicen kan optimeres for de studerende. Ønskerne omhandler studierelevante problemløsninger og derfor kommer der blandt andet et serviceområde, hvor småproblemer med bærbare computere hurtigt kan løses.

”Mit yndlingseksempel er cykelhandleren. Jeg vil gerne have, at man kan få repareret sin kæde – eller hvad der kan være sket – på campus. Så kan det laves, mens man har undervisning. Når du er færdig, så er cyklen også klar”, siger rektor afslutningsvis.

[faktabox]

  • Syddansk Universitet vil bruge 35 millioner kroner frem til 2015
  • Fem arbejdsgrupper har nedsat 90 anbefalinger, og har nu fundet ud af, hvor pengene skal bruges
  • De tre mål er helt overordnet: Inspirerende læring, kompetent service og et motiverende miljø
  • De 18 projekter er fordelt ud i fire programmer: Stud-læring, Stud-info, Stud-liv og VIK, som står for Værdier, Incitament og Kompetenceudvikling

[/faktabox]

The following two tabs change content below.

Anne Katrine Gregersen

Nyeste indlæg af Anne Katrine Gregersen (se alle)