Februar betyder et nyt semester, og jeg er tit mødt til første forelæsning med et nytårsforsæt om færre overspringshandlinger og bedre forberedelse. Denne februar har jeg nogle helt andre mål. Jeg er nemlig tiltrådt som formand for Danske Studerendes Fællesråd (DSF), som Syddanske Studerende er medlem af.

Jeg har været studenterpolitisk aktiv i nogle år. Det startede med, at jeg var rusvejleder på RUC, hvor jeg opdagede vigtigheden af en god studiestart. Det er under studiestarten, vi etablerer sammenhold, venskaber og bekendtskaber – grundforudsætningerne for det gode studiemiljø.

Det er under studiestarten, vi etablerer sammenhold, venskaber og bekendtskaber – grundforudsætningerne for det gode studiemiljø.

Det er her, vi bliver en gruppe, der kan stå imod hårdt undervisnings- og eksamenspres – det er i denne periode vi bliver rustet til at ’gå i krig sammen’. Det er under studiestarten, at vi finder venner at læne os op af, når hverdagen starter, og jeg blev studenterpolitisk aktiv for at forbedre vilkårene for studiestart, studiemiljø og de faglige rammer.

Studiestarten og rusperioderne er med til at skabe gode forudsætninger for at blive en dygtig og engageret studerende. Men et godt, socialt studiemiljø er ikke nok i sig selv. Der skal også være et stærkt fagligt miljø med undervisning og vejledning af høj kvalitet. Desværre er det ikke altid tilfældet. Et håndgribeligt udtryk for problemet er de private eksamenskurser, der bliver udbudt på mange universiteter. Kurserne lover høje karakterer, og tusindvis af studerende betaler hvert år for ekstra undervisning.

[quotebox]Vi må gerne forvente, at vores universitetsuddannelse er på højeste faglige niveau. Derfor kan det ikke være meningen, at vi skal betale for undervisning for at blive dygtige.[/quotebox]

Der er ikke noget galt i at ville yde en ekstra indsats, hvad enten man vil sikre en topkarakter eller frygter at dumpe. Men når så mange studerende har behov for at købe ekstra undervisning, er det tegn på, at der er noget galt. Vi må gerne forvente, at vores universitetsuddannelse er på højeste faglige niveau. Derfor kan det ikke være meningen, at vi skal betale for undervisning for at blive dygtige. Undervisningskvaliteten skal forbedres, de steder det halter, og jo flere eksamenskurser vi kan overflødiggøre – jo bedre.

The following two tabs change content below.